dinsdag 27 januari 2015

Sneeuwverven XXL





Afgelopen week twee dagen lesgegeven bij de DIY Textile school, alles over reactieve koudwaterverven. Super leuk, maar ook vermoeiend. 


En na de ijzelochtendtocht op zaterdag was er nou niet direct puf om de verfpotten weer te gaan vullen bij thuiskomst.... Maar op zondagochtend toch nog snel mijn kans gegrepen en dan maar direct XXL. Grote lappen geplooid en losjes met elastiek bij elkaar gehouden:




In de draadmandjes, onderop gewoon een gefrommelde lap:


Sneeuw erop, en verfpoeder gestrooid. Oude resten die ik niet meer vertrouw qua kracht maar die het vaak nog prima weten te doen. Niet vergeten er soda-ash bij te strooien als dat nog niet in je lap zit.


Voor de kachel laten smelten, dat duurt een dag:


's Avonds nog spoelen, want wacht je te lang, dan zijn de mooie ijshalo's alweer vermengd met andere verf.

Het vouwexperiment pakt goed uit:


Het middenstuk is net een orchidee.


De Mandala is ook gelukt, maar een beetje eentonig van kleur. Het tweede mandje kreeg natuurlijk ook veel van de restjesvan erboven en rood hield het kennelijk het langste vol. 


Dit is het typische sneeuwverfeffect, alsof je de verf nog door de stof ziet vloeien, terwijl het er echt al in gefixeerd is. 


De lap in het derde mandje was losjes gefrommeld, en heeft het meeste verf gekregen door wat het van boven opving, ook dat levert prachtige halo's op. 


Gisterochtend trof ik in een hoekje in de tuin nog een verijsd brok sneeuw, ik heb m ingeladen en nog een ronde in de mandjes gedaan:

De verf heeft niet overal kunnen komen. En soms is dat nog mooier ook. Wel heel goed uitkijken met spoelen, want de witte stukken verven nog snel aan met restverf uit het spoelwater. In beweging blijven houden onder de kraan gedurende langere tijd dan normaal.


Tis even werk, maar dan heb je ook een heel bijzonder lapje. De weerberichten zijn goed, donderdag weer sneeuw dus ik laat het draadmandje nog maar even staan en ga op zoek naar meer oude resten verf.

9 opmerkingen:

Wil zei

Goede resultaten Nienke. Hier was te weinig sneeuw om goed resultaat te krijgen.

Unknown zei

Wat een prachtige lappen, ik weet nu ook wat ik verkeerd heb gedaan, te lang gewacht met uitspoelen.

miekequilt zei

Wat een goed idee om het in dat rekje te doen.
En het resultaat is weer mooi zeg.

Hannie de Beer zei

Tja, dit is het betere werk! Echte kunstwerken zo. Prachtig !

Eke zei

Schitterend Nienke, en een hele leuke methode zo met die draadmandjes. Hele mooie lappen geworden, succes donderdag, hopen dat er maar veel mag vallen...

janneke zei

Ik denk dat jij er een magische spreuk bij doet! Wat een geweldige resultaten!
Ik hou niet van sneeuw (op de weg dan) maar hoop deze keer toch ook op sneeuw. Ik wil ook nog een keer! En ga dan gewoon iets magisch erbij murmelen!!!


Beth zei

What a great way to do snow dyes and they are just beautiful!! Teaching at the DIY school sounded like fun too!! Wish I could have been there.

Jo Huijsman zei

top resultaten Nienke en de draad lapjes is natuurlijk een super idee.

Unknown zei

Wouw wat een prachtige lappen Nienke wat is sneeuwverven toch leuk!