dinsdag 22 april 2014

Voorwerken of niet voorweken

Zoals bekend, is niet iedere katoen die je koopt, PFD (prepared for dyeing, dwz. schoon, zonder stijfsel of andere middelen), klaar om te verven.



Maar voorwassen is me vaak teveel werk. Als ik het niet vertrouw, laat ik de lap gewoon een half uur in een emmer met soda-oplossing staan, dan is de lap ook schoon en direct goed voorbereid om de verf op te nemen.

Laatst wilde ik weer een lange strook via tray-dyeing verven en nu kan ik het verschil tussen voorweken of niet-voorweken goed laten zien.

Ik wist dat ik stof met een laagje erop in handen had, dus de eerste ronde, de lap een half uur geweekt in een soda-oplossing, nat in de tray gevouwen en twee kleuren verf erop/eronder.



Na een uur gespoeld en gestreken, klaar, mooi egaal geverfd.



De turquoise had het niet zo goed gedaan, dat is een kleur die meer tijd nodig heeft, dus dacht ik nog een ronde te doen (de restverf in het bakje kon nog 3 uur mee immers).

Snel een lap uit de kast getrokken, gevouwen en even ondergedompeld in de sodaoplossing, in de tray met de restverf, bovenop nog wat nieuwe turquoise verf gegoten.
Deze lap twee dagen laten staan. Daarna gespoeld en gestreken en kijk eens naar beide eindresultaten:


Die onderste is de niet-voorgeweekte lap. Je ziet dat het laagje wat op de lap zat als een soort 'reserveringstechniek' heeft gewerkt. 




Eigenlijk vind ik die tekening in de stof wel heel erg spannend. Dus voor nu is het helemaal prima. Maar als je deze onzekerheid en instabiliteit niet wilt, is voorweken in soda-oplossing (1 kop op een emmer water) het advies!

2 opmerkingen:

Hannie de Beer zei

Dank je voor de tip . Ik wist het eigenlijk wel, maar nu vergeet ik het niet meer,
Een hele goede reis naar Saba, en veel plezier samen met je dochter!

janneke zei

Mooi voorbeeld!! Maar ook mooie lappen.