maandag 30 september 2013

Wandkledenleed

Zaterdag was ik in Apeldoorn, en loop dan toch altijd even langs De Slegte die nu anders heet. Gelukkig staan de tweedehands textielboeken nog op dezelfde plaats en vond ik er twee van mijn gading:

 
Maar wat een bijzonder inleidend praatje in het boek Nieuwe vormgeving in Naaldwerk. Klik maar eens op de foto en lees tekst over het maken van wandkleden waarvan 'het denkbaar is dat als de naaldwerkers doorgaan in dit tempo, de wereld binnenkort niet genoeg muren heeft om de wandkleden aan op te hangen'. Het staat er echt, en by the way, 'het is de schuld van de leerlingen, zij zijn de grootste zondaars: door hen wordt deze mythe steeds nieuw leven ingeblazen':


Het hoofdstuk eindigt met:  'Natuurlijk is de wereld waarin wij leven meer gebaat bij een paar mooie, nuttige werkstukken die dagelijks gebruikt kunnen worden, zelfs beter dan met een paar honderd wandkleden meer.'

Echt briljant dat het boek vervolgens volledig gevuld is met wandkleden en voorbeelden van technieken voor wandkleden.... vreemd, heel vreemd!

Diezelfde middag ben ik ook naar het CODA museum geweest, de expositie CODA Paper Art is echt een geweldige aanrader, inspirerend en prachtig werk. Maar ik denk dat meneer Willcox daar heel anders over had gedacht ;-).

 
PS. Als je naar het CODA gaat, er is ook een mini-expositie Kunst op kaartformaat die buiten het echte museum in een corridor richting bibliotheek is geplaatst, met schitterend werk, kan je zomaar missen als je het niet weet!

12 opmerkingen:

Liesbeth Wessels zei

ha ha wat een boek. Gelukkig is het tegenwoordig hot om met textiel bezig te zijn. Coda wil ik ook beslist naar toe. groeten van liesbeth

Marrie-jette zei

Wat een vreemde inleiding!Best grappig eigenlijk maar wie schrijft nu zoiets!

Aart zei

Vroeger had men andere ideeën, je moest je nuttig maken, ledigheid is duivels oorkussen!!
Gelukkig denken we er nu anders over.
http://quiltaart.blogspot.nl

Nienke zei

Uit 1973 he, toen was ik al geboren... ik denk altijd dat dat mijn oma's tijd was, maar zo lang geleden is dat dus nog niet eens...

els zei

Volgens mij heb ik zelf ook ergens nog een boek van Willcox liggen. Komt me zo bekend voor. Maar kan het (nog) niet vinden. Ben nl. benieuwd waar hij zich nog meer mee heeft beziggehouden en of hij nog meer onzin heeft uitgekraamd.

Anita zei

Intrigerend zo'n inleiding in een boek, wat zal hij er mee bedoeld hebben.
Wat was CODA prachtig, heb er ook zo van genoten, wat je allemaal niet met papier kan doen.

Suus zei

Wat leuk zeg, mooie tegenstrijdigheden;)Coda lijkt me ook geweldig.

janneke zei

Die inleiding is een om over na te denken.

Joke Hardenbol zei

Wel bizar zo'n inleiding in een boek vol wandkleden.
Coda is inderdaad schitterend!

Maya zei

Wat een briljante inleiding! Zou hij zijn dag niet hebben gehad?

miekequilt zei

Echt mannenpraat (sorry Aart), maar zo werd er natuurlijk wel over vrouwendingen gepraat.

Jozet Berkhout zei

Fantastisch wat een statements!
Ik maakte m'n eerste quilt in die dagen!