zaterdag 29 januari 2011

Plantaardig verven van katoen

Na de workshop vorige week, was ik toch wel heel benieuwd of het me ook zou lukken om katoen te verven, al is het dan in een lichtere tint, met plantaardige verfstoffen. Ik had tarapulver gekocht bij Jolande, wat een beitsmiddel is wat ook gebruikt wordt voor het beitsen/voorbehandelen van katoen.


Een uurtje tegen de kook aan, en daarna gingen de lapjes een uurtje in een bad met roodhout en met blauwhout.
Ik heb werkelijk allerlei kleuren voorbij zien komen en had de meest grootse visioenen. Maar helaas, na al het werk, bleven er mooie maar lichte lappen over. Wat wel aardig is, op deze foto zie je heel duidelijk het kleurverschil met wol(strengen) en (bourette)zijde.





Ik heb het in elk geval gedocumenteerd. Want het zijn wel exact de kleuren die je soms op de huizen ziet in zuidelijke landen, of zelfs in Val d´Argent!


NB. Twee dagen later las ik deze blogpost over katoen verven, nieuwe optie die ik ook nog ga proberen!

Maar ik kon het toch ook niet laten om ook nog even met de Procion aan de slag te gaan, dit keer van de één naar de andere kleur op één Fat-quarter, door de lap op plastic in te smeren met gradaties. Gelukkig kwam die compleet naar mijn zin uit de verf.

zaterdag 22 januari 2011

Plantaardig verven


Vandaag had ik nav. een tip van Christina, een superleuke workshop ´Plantaardig verven´bij Jolande van Luijk, de viltkunstenares, die in een oud schooltje in Peize alle ruimte heeft om je de bijzondere kneepjes van het vak bij te brengen.







Hier wat voorbeelden van de kleuren die mogelijk zijn uit haar atelier:




We hadden wat naturel viltlapjes (en ik natuurlijk ook wat wollen garens) meegebracht. Na twee verschillende voorbeitsbehandelingen, hebben we geel geverfd met uischillen (opgevolgd door gulden roede), oranjerood met meekrap, en bruin met walnootschillen:




Ik vond het eindresultaat heel erg mooi. De natuurtinten zijn toch veel zachter dan de synthetische verfstoffen. Maar de grootste verrassing voor mij was het ecoprinten. Aan het eind van de dag pakten we ook nog wat lapjes en garen in met bladeren en houtjes, dat kwam er zo uit:



En leverde na uitspoelen, dit op:


Ik had er al wel over gelezen in het boek Eco Colour van India Flint maar nog nooit uitgeprobeerd. Maar nu ik weet dat de afdruk echt blijvend kan zijn op wol en zijde, ga ik er vaker mee aan de slag. En voor iedereen die het een keer gedaan wil hebben of een gedegen start wil hebben, is deze workshop een absolute aanrader!

vrijdag 21 januari 2011

Pasteltinten


Kun je ook pasteltinten verven zoals in deze foto, kreeg ik als vraag.

Pasteltinten is een vak apart, veel water, weinig verf zoveel is duidelijk. Maar ja hoe krijg je met weinig verf nog tekening, of meerdere kleuren in de stof.
Hier heb ik 6 potten gevuld met veel soda/zout oplossing, en weinig, aangelengde verf in meerdere kleuren in het raam staan:


3 uurtjes op de verwarming en spoelen maar, leverde dit resultaat op:




Ik vind ze nog wat bleekjes, het zijn dan ook maar enkele druppels verf per lap.

En het allermooiste vond ik degene die er niet als pastel uit kwam (natuurlijk, dat ben ik):



Nu ga ik nog eens pastel proberen met een natte lap op plastic, inkwasten met aangelengde verf. Maar morgen eerst een workshop plantaardig wolverven!

zondag 16 januari 2011

Breakdown printing resultaten


Vorige week heb ik in een workshop bij Wil Opio Oguta, mijn zeefraam volgelegd printpasta met daarin voorwerpen, en een week later was het zeefraam gedroogd en konden we gaan printen. Ik heb als verfpoeder, Azuriet (gegarandeerd succes) en Robijn genomen.

Het grappige is, sinds ik Robijn telkens als ´opmaak´mogelijkheid gebruik, geeft het nergens meer rode puntjes. Niet bij sneeuwverven, en niet in de printpasta. Kennelijk als het echt de kans krijgt om op te lossen, is het geen probleem! En dan maakt het wel hele mooie kleuren...

Hier de resultaten van 5 afdrukken:






Dit is overigens ook in de volgorde van het printen, dus de eerste twee zijn lichter dan de derde en vierde, dat komt omdat de opgedroogde printpasta eerst weer week moet worden. De laatste wordt weer lichter, en dat komt omdat de verharde printpasta in de zeef dan uitgeput dreigt te raken.
De vouwen in de laatste lap worden trouwens veroorzaakt omdat ik gestapeld heb, met plastic ertussen. Bij die laatste heb ik in haast het plastic erop gelegd en niet strak, dat zie je op de lap die erboven ligt. Toeval dus, maar voor herhaling vatbaar.

Zelfs de druiplap die de hele week onder het zeefraam lag, is mooi:


Mijn printpasta zakte vrij snel door mijn raam heen, dus wellicht moet ik het de volgende keer wat dikker maken maar de resultaten zijn wel goed. Ik had gedacht dat dit eenmalig was (om een keer gedaan te hebben), maar ik vind het een hele leuke techniek, dus wordt vervolgd.

dinsdag 11 januari 2011

Eerste vogeloog


Ik had ongelooflijk veel energie afgelopen weekend (komt er van als je leuke dingen doet), en dus heb ik zondagavond ook nog de eerste vogel gemaakt als top.
Volgens de methode van Katie, dus op Sulky Total Stable, met dakpanoverlap en werkend van links naar rechts.















Wat was ik blij met de sneeuwverflappen van de afgelopen maand. Er zitten mooie grijstinten tussen voor de vogel en de ´zwarte´ druiplappen kan ik goed gebruiken voor de belijning.

maandag 10 januari 2011

Wol en zijde verven

Over 2 weken ga ik een workshop ´Natuurlijk wolverven van vilt en lontwol´ doen bij Jolande van Luijk van Fibreations. We moeten daarvoor 3 gevilte lapjes met meerdere soorten wol meenemen. Ik heb er gisteren maar vast vier gemaakt, en ter vergelijking alvast 1 in de Procion MX geverfd. In een glazen pot, gevuld met azijn en 10 ml. Azuriet en Robijn. Even 2 minuten in de magnetron, 10 minuten afkoelen en spoelen maar. Ik denk niet dat het over 2 weken ook zo gaat ;-), maar ik heb graag vergelijkingsmateriaal.

Ik hield natuurlijk nog een goed verfbad over en heb dat over een harmonicagevouwen zijden shawl in een ijsbak gegoten. Wederom 2 minuten in de magnetron (met deksel) en laten afkoelen voor een uur. Ik hou ook van vilten dus het leek me handig alvast een geverfde shawl klaar te hebben liggen.

Hoe groot was mijn verbazing toen ik de shawl uitspoelde, er heeft zich een heel mooi patroon in gevormd. Wellicht doordat de verfvloeistof maar tot de helft kwam en de warmte de verf door de stof omhoog heeft gestuwd. Het roze gedeelte is het stuk ´onder water´, daar heeft de Robijn vooral goed gepakt maar de stukken boven water zijn vooral door de Azuriet gekleurd. Mooi he? Die wordt niet meer gebruikt om te vilten hoor, die mag zo blijven! Moeders er blij mee gemaakt.



zaterdag 8 januari 2011

Bleken en dan verven...

Vandaag een leuke workshop bij Wil Opio Oguta gevolgd. De ochtend was voor Breakdown printing, en hier zie je hoe we onze zeeframen vol printpasta en voorwerpen hebben gelegd om uit te harden:


Omdat dit eerst een poos moet uitharden, gingen we ´s middags gingen we aan de slag met bleekmiddel (chloor) en procion-verf (Robijn). Eerst bleken, en dan de gebleekte stukken weer verven. Hier de bundeltjes:





Vanavond al uitgespoeld, en dit is het resultaat:


Nrs. 2 (voormalige paarse druiplap) en 5 (commerciele zwarte katoen):



Nrs. 3 (comm. rode katoen) en 1 (comm. blauwe katoen:

Nrs. 4 en 6 (beide comm. zwarte katoen):

vrijdag 7 januari 2011

Van foto naar werktekening


Ok, keuze van de foto is gemaakt. Deze heb ik eerst in zwart-wit uitgeprint om betere nuanceverschillen in kleur te kunnen zien, en vervolgens overgetrokken. Van hypermodern Photoshop naar het betere handwerk ;-). Ik heb geen lichtbak maar onze bijzettafels hebben een glasplaat dus lamp eronder en klaar.

Ik trek de foto met een hele dunne fine-liner over want ik ga de tekening nog opblazen en wil dan geen megadikke lijnen krijgen. Na het overtrekken, wordt de tekening ingescand, en in Photoshop geopend. (gelukkig, we zijn weer terug bij het vertrekpunt ;-). Ik had de foto ook wel in z´n geheel kunnen opblazen maar dat kost veel inkt, en bovendien, ik ga straks met stijfselspray werken en ik ben bang dat de inkt dan afgeeft op de stof.

In Photoshop, kies je voor Bestand afdrukken. Dit scherm verschijnt dan:


Hier kun je de maat van je uiteindelijke werk in geven, in mijn geval 80 cm. breed (automatisch wordt de hoogte dan 1 meter want de maten zijn verbonden aan elkaar). Ook vink ik Centreren uit, want ik wil de volle tekening pagina voor pagina uitprinten en centreren zou me in de weg zitten daarbij:


Vervolgens moet je de coördinaten van het beginpunt invoeren. Nou de eerste pagina begint op B=0 en L=0


Die pagina druk je af.
En dan kies je opnieuw afdrukken, de vorige instellingen staan er nog in, maar nu moet je de pagina rechts hiervan hebben. Dus schuif je L 18 cm op. Dan krijg je B=0 en L= -18 cm. Daarna B=0, L=-34 etc tot je de bovenste reeks allemaal gehad hebt. Vraag me niet waarom het minus 18 en minus 34 is, want dat weet ik ook niet.

Dan gaan we naar beneden. De eerste van de tweede rij, wordt B=-27, L=0. De tweede wordt B= -27, L= -18 etc. Als je dit niet voor je ziet, je kunt in het zoekvenster ook gewoon de afbeelding verschuiven. Als je dat precies doet, dan zul je deze coördinaten ook ongeveer zien. Maar aangezien ik het heel precies wil hebben, want ik moet ze ook nog aan elkaar plakken, doe ik het liever handmatig.

Als elke pagina is uitgeprint, heb je nog een half uur plakwerk maar dan heb je jezelf een gang naar copyshop uitgespaard en redelijk veel geld. Want ik wil dit op dikker 160 grams karton (want ieder stukje wordt een malletje) en in dit posterformaat ben je dan tussen de 20 en 30 euro kwijt.



Ik heb de pagina´s aan de voorkant met Scotchtape aan elkaar geplakt. Het strijkijzer moet er straks nog overheen aan de achterkant en ik wil geen plasticresten op de strijkbout. Scotchtape weerstaat de hitte maar voor alle zekerheid aan de voorkant geplakt.

Als iemand nog een andere methode voor uitvergroten heeft, hoor ik het graag. Dit werkt goed maar is vrij bewerkelijk. Misschien zijn er handiger methoden?

Houdbaarheid van aangemaakte verf


Op het blog van Vicki Welsh las ik een interessante post over de houdbaarheid van verf nadat deze aangemaakt is, klik hier.

Nu zijn we het er met z´n allen wel over eens dat de verfkracht van aangemaakt verfpoeder vrij lang is, zeker een half jaar maar ik heb ook wel flesjes die twee jaar goed bleven, zeker als je het koud en donker bewaart.

Althans, en daar raakt Vicki een goed punt, het verft nog wel maar misschien niet meer in de oorspronkelijke intensiteit. En als je exact volgens recept verft (aan de hand van je stalenboek bijvoorbeeld), is dat natuurlijk wel erg belangrijk. Zij heeft de moeite genomen om in een experiment elke week een lapje te verven van de 11 basiskleuren Procion MX, in exact dezelfde condities en kwam uit op de volgende houdbaarheden zonder enig kleurverschil:

Cobalt - 63 days - 9 weeks

Sky Blue - 35 days - 5 weeks

Deep Orange - 63 days - 9 weeks

Grape - 63 days - 9 weeks

Turquoise - 35 days - 5 weeks

Jet Black - 35 days - 5 weeks

Deep Yellow - 63 days - 9 weeks

Cerulean - 49 days - 7 weeks

Lemon Yellow - 56 days - 8 weeks

Light Red - 56 days - 8 weeks

Opvallend dat Sky (Azuriet), Turquoise en Jet Black (zwart) als eerste minder krachtig worden. Dat is wel goed om te weten. Natuurlijk kun je de verf langer bewaren en er allerlei andere leuke dingen mee doen. Maar als je ze wilt mixen om andere kleuren te krijgen, volgens recept, is deze tijdslimiet een handige richtlijn!

woensdag 5 januari 2011

I love Photoshop

Met een paar klikken in Photoshop, kom je telkens weer op andere ideeën. Links zie je het origineel wat ik uit wil gaan werken, rechts en daaronder allemaal foto´s waar met 1 klik een filter overheen gegaan is.



Je zou ze toch allemaal willen maken? Maar gelukkig blijf ik mijn eerste originele opstelling de mooiste vinden, die ga ik maar eens uitvergroten!

Als je geen Photoshop in huis hebt, maar ook eens wilt stoeien met foto´s, hier kun je een alternatief pakket (GIMP) gratis downloaden: klik hier

Bird´s eye ontwerp

Na nog wat opstellingen met de vogelfoto uitgeprobeerd te hebben, heb ik twee opties over gehouden:



Ik kan moeilijk kiezen maar neig ook vanwege de technische uitvoerbaarheid naar de linker. De volgende stap is het overtrekken van de tekening op A4, inscannen, en vergroten in Photoshop naar het gewenste formaat. Ik ga eens informeren bij de Copyshop hoe duur het is als ze het daar printen op groot formaat. Wordt vervolgd.

maandag 3 januari 2011

Nieuwe quilt: Bird´s eye

Ja hoor, lijstjes maken helpt. Ik ben vanavond direct aan de slag gaan met nummer 1 van de lijst, nog een quilt maken naar aanleiding van de masterclass bij Katie Pasquinie Masopust. We hebben ter plaatse 7 verschillende ontwerptechnieken geoefend, en één ervan was echoën. Een tekening, vergroten en verkleinen en dan maar schuiven tot je een compositie hebt die je bevalt.

Nou speel ik vooral graag met Photoshop en dus ben ik eerst maar eens teruggegaan naar de basis, de foto die ik op het oog had.
En na wat knippen en plakken heb ik deze variaties gemaakt.



Dat geeft al een beeld. Maar wel een beetje saai, ook door het gebruik van 1 kleurtoon. Ik wil natuurlijk wel graag wat te verven hebben, dus nog maar wat gespeeld met kleurfilters, en opnieuw geknipt en geplakt:


OK, dit wordt steeds leuker, ik ga er eens een nachtje over slapen.

Plannen 2011

Heb er even over nagedacht of ik hier mijn doelen en plannen voor 2011 zou melden. Had ik het op 1 januari 2010 gedaan, dan was het een lachertje geworden want ik heb totaal andere dingen gedaan dan ik me ooit bedacht had. Maar dat hindert niks, want ik heb een geweldig jaar gehad, me zwaar vastgebeten en ontwikkeld in het stofverven, lessen bij Katie Pasquinie Masopust, Marjon Hoftijzer-Boer, Wil Opio Oguta en Colette Berends gevolgd, en relatief veel quilts gemaakt. Ik heb me ook aangesloten bij een ´op weg naar artquilt´groep om mijn eigen stijl te vinden. En ik heb een blog volgeschreven. Dit alles had ik op geen enkele manier kunnen bedenken op 1 januari 2010.

Toch heb ik in de maand december wel gemerkt dat het goed is om wat focus aan te brengen en jezelf doelen te stellen, om ook projecten af te ronden en niet alleen maar op te starten.
Dus, bij voorbaat al wetend dat 2011 anders gaat verlopen dan ik nu denk, heb ik toch de volgende plannen:

Kwartaal 1 en 2
1.Naast het afmaken van de verstreepquilt, nog twee andere ontwerpen verder uitwerken van de masterclass van Katie Pasquinie Masopust, geinspireerd door deze foto´s:




2. De bargello-quilt van de workshop van Marjon Hoftijzer-Boer maken.
3. De sampler quilt van de lessen bij dezelfde Marjon Hoftijzer-Boer afmaken.
4. De boudoir-quilt afmaken van de lessen bij Colette Berends.


Kwartaal 3:

Een quilt maken in de stijl van de werken van Charley Harper, illustrator met een prachtige abstracte techniek.







Kwartaal 4:
Een quilt maken in de stijl van het werk van Ton Schulten en anderen met als thema stadsgezicht, zie bijv. dit zicht op Kampen:








En natuurlijk zijn er een aantal projecten die ik gewoon het hele jaar meeneem, doorlopend blijf ik bezig met
a. de klosjesquilt,
b. de sketchbook-challenge
c. verftechnieken (o.a. workshop Breakdown printing, en me verdiepen in alternatief voor thermofaxscreens, maar ook verven met natuurlijke materialen)
d. de OWNA-quiltgroep die me dwingt na te denken en keuzes te maken, echt een aanrader!

Zo, het kan maar vastliggen ;-), wordt vervolgd.