dinsdag 8 november 2011

Gradaties verven

Na de workshop bij Kees van de Wetering, moest ik natuurlijk gelijk een basispallet lapjes verven. Want we leerden te werken met veel kleurschakeringen in de ´fragmenten´ en het zou leuk zijn als die schakering al in de lap zelf zit nietwaar?


Om het verloop op een compact oppervlak te krijgen, scheurde ik stroken stof in ca. 15-25 cm breedte en 50 cm lengte.
Deze in een emmer met soda gezet.

Ondertussen een stuk plastic op de tafel gelegd en twee bekertjes
, 1 gevuld met 15 ml. verfconcentratie, en 1 met water (iets teveel bleek later ;-).


De eerste natte lap uit de emmer gevist en op het plastic ingekwast.
Hiervoor het bekertje water voorzien van een paar druppels verf.
Na de eerste strook, 2 ml. verf in het bekertje toegevoegd en de tweede strook geverfd. Zo steeds 2 ml. toegevoegd tot het lapje vol was. Dan met de tweede lap, begonnen met wat er nog in het waterbekertje zat aan verfoplossing en telkens weer aangevuld.

Hierna een laag plastic erover en twee nieuwe lapjes op de mat, eh plastic.
Zo heb ik wat lappen volgekwast met verf. De restjes kun je gebruiken om er nog een uni-lap in een zakje mee te verven.
Nadat ik er drie gedaan had, het hele pakket tegelijk opgerold, en in een boterhamzakje bij de andere zakjes in de rijstkoker gelegd.



Na vier uur uitspoelen en strijken.
NB. Ik las laatst ergens, als je bij het strijken last heb van het bruin worden van geel, heb je de soda niet goed genoeg uitgespoeld, dus daar extra op gelet!
En zo heb ik mijn eerste groene setje, morgen het roze setje:

11 opmerkingen:

Christel Sins-Camp zei

Ooohhh. Dit ziet er goed uit!!!
Je hebt ze dus met de kwast geverfd. Heb je ook al de "aquarel-methode" geprobeerd. Nat maken en de verf van de ene kant naar de andere laten lopen (plat in een bakje dat scheef staat).

Nienke zei

Oh da´s ook een goede variant!! Nog meer mensen met leuke variaties? Wil je het met ons delen hieronder?

marjolijn zei

Dat ziet er weer heel aantrekkelijk uit. Nee, ik heb geen beter advies dan met de kwast aanbrengen. Maar dat werkt wel goed hoor.
gr. Marjolijn

Ineke zei

Dank je wel. Super goeie ideeën.

Aart zei

Mooie resultaten en een goede tip van Chriss-cross. Wanneer komt je boek uit?
http://quiltaart.blogspot.com

vilterietje zei

mooie kleuren! dat wil ik ook eens uitproberen:) maar dat is wat voor in de vakantie!

Suus zei

Mooi resultaat, en met de kwast verfen met de procion ga ik ook eens uitproberen. Leuk.

ina zei

procion met de kwast is erg leuk om te doen ( ik heb het wel eens gedaan met zijdeverf, alleen dat moet je nadien strijken ) - laat je het helemaal opdragen of ook weer uitspoelen etc.

Hannie de Beer zei

Dit ziet er al heel goed uit! Een goed idee om met de kwast te verven,met zijdeverf had ik het al eens gedaan, en ook de tip van Christel ga ik zeker eens proberen!

christina zei

mooi groen is niet lelijk

janneke zei

Ik heb net in zakjes verven geleerd (blog volgt) maar dit lijkt me ook leuk! OOh weer een verslaving erbij!