vrijdag 5 augustus 2011

Weer een kleurenserie en mini-meshwork

Marrie-jette schreef laatst in de reacties dat haar favoriete kleurenserie een 50/50% mix was. Dus geel wordt dan 50% Citriengeel plus 50% Barnsteen. Rood wordt 50% Robijn plus 50% Rode Jaspis. En Blauw wordt 50% Turquoise en 50% Azuriet. Dat heb ik gisteren als kleurenserie geverfd toen Christina en Marjolijn er waren om een keertje gezellig samen te verven (zakjes vullen is veel leuker als je ondertussen wat te kletsen hebt toch?).

Dit is het eindresultaat:

Het voelt als een heel vertrouwde kleurenserie en toch is het weer net een tikje anders. Want kijk maar, hier heb je links de warme kleuren (Barnsteen, Rode Jaspis en Azuriet met elkaar gemixed), rechts de heldere kleuren (Citrien, Robijn en Turquoise met elkaar gemixed) en in het midden de 50/50 kleuren met elkaar gemixed:


Ik kan me goed voorstellen dat het de favoriet van Marrie-Jette is, want de donkere is me vaak te donker en de heldere is me vaak te ... helder inderdaad ;-). Deze serie is een hele mooie basis-serie, goed toepasbaar.

Inmiddels verf ik voor kleurenseries nog maar kwart- Fat Quarters want de stapels lapjes groeien alleen maar. Toch wil ik niet alleen maar opslaan tot ik het een keer kan gebruiken, dus aan het eind van de middag bedacht ik me dat ik met deze stapel kleine lapjes wel wat varianten uit een ´mesh works´ boek kon gaan maken dat ik in huis had gehaald. Ik had tenslotte er nu les in gehad, en dus ging ik dapper aan de slag met de ´baby-blocks´ vlechten. Dit keer door kleine reepjes te snijden, small 6 mm biaisband van te strijken en volgens schema inweven:


Erg mooi om te zien. Maar die derde kleur, om er kubusjes van te maken... krijg ik er met geen mogelijkheid meer in. Ik heb iets fout gedaan, de ruitjes lopen ook de verkeerde kant op. Nou weet je wat, dit is ook een leuk patroontje, en daarmee de eerste van de serie die ik wil gaan maken voor een mesh-sampler-lap. Onbedoeld maar toch mooi, en zo gaat het met verven toch ook vaak ;-).
;-).

7 opmerkingen:

marjolijn zei

Wat een prachtige serie lapjes. Die houden we er in!
En je gaat er wel direct mee aan de gang zeg. Leuk. En soms moet je maar van de nood een deugd maken!
gr. Marjolijn

Ineke zei

Nienke ff googlen, daar staat een duidelijke uitleg met tekening. Succes.

Suus zei

Mooie serie lapjes Nienke. ik zie al wat er niet goed gegaan is met de meshwork, je hebt er nu 2 laten verspringen maar dat moet er 1 zijn. Maar deze is ook mooi hoor.

christina zei

Het is echt de mooiste serie van de drie zo te zien. En dat je nu fateights verft kan ik me goed voorstellen want voor de serie van 3o lapjes die ik geverfd heb ging er toch maar even 2,5 meter stof in zitten voor 30 fateights.

Hannie de Beer zei

Inderdaad een prachtserie met de mixkleuren! Een mooi gezicht zo alles naast elkaar. Ik houd me voorlopig bij de "gewone "basiskleuren. Morgen mag de 2de serie uitgespoeld en gewassen worden. Wat ben ik benieuwd!
Toch een grappig effect met het vlechten van de repen. Volgende keer maar weer,zoals eigenlijk je bedoeling was. Blijft wel spannend!

Liesbeth Wessels zei

Dat vlechtwerk is erg mooi, ook al is het niet wat je bedoelde. Ik vind de warme kleuren en de 50%mix de mooiste kleuren geven. groeten van liesbeth

Aart zei

Mooie serie geverfde stofjes, de middelste serie is inderdaad het mooiste. Je hebt groot gelijk om halve fat-quarters te gaan verven.
http://quiltaart.blogspot.com