zondag 3 juli 2011

Delen van de vogel in elkaar zetten

Naar aanleiding van jullie vragen, laat ik vandaag even zien hoe de delen aan elkaar worden bevestigd.

Eerst snij je de delen loodrecht af, ik meet niet meer, want door het quilten is alles toch kleiner geworden dan oorspronkelijk. Ik pas de afgesneden delen aan elkaar (en snijdt bij) net zo lang tot het past.

Ik begin eerst maar met een makkelijke rechte naad. De naad wordt op 5 mm gestikt, en er gaat een zelfgesneden en gestreken biaisbandje van 12 mm overheen (opengestreken).

Aan de voorkant ziet dat er zo uit:

Dan naar de zijkant, hier zit een hoek in. Eerst de lange kant stikken, eindigen 5 mm voor het eind, met twee terugsteekjes afhechten, dan inknippen tot in de hoek, en je werk 90 graden draaien en de tweede naad dichtstikken. Eigenlijk had ik die tweede naad pas moeten naaien als de volgende er al aan zat, want nu moet ik weer een stukje los halen maar ja, ik wilde het even laten zien ;-)


Aan de voorkant ziet het er echt superstrak uit:

En met een biaisbandje eroverheen, aan de achterkant ook:

Wil je met deze methode in stukken quilten, dan moet je wel een tussenvulling nemen die warm gestreken kan worden, zoals katoen of wol. Want de naad moet echt open geperst worden om het plat te krijgen zodat het biaisbandje eroverheen kan. Ik heb hier 100% wol gebruikt omdat dat zo fijn veerkrachtig blijft.

6 opmerkingen:

marjolijn zei

Wow, ziet er echt geweldig uit hoor!!
gr. Marjolijn

Ellen zei

Fijn dat je het uitlegt en dit deelt met ons.Het word prachtig.
Groet Ellen

Anoniem zei

Prachtig !

Hannie de Beer zei

Deze "Quilt as you go" methode is een heel fijne manier om een quilt af te werken zonder een grote lap onder de naaimachine te moeten voeren. Ziet er prima uit Nienke!

christina zei

Er zijn volgens mij 3 methodes quilt as you go. De voorkant ziet er inderdaad super strak uit.

Maar nu moet je me toch es vertellen, hoe doe je dat: een stukje stof bijsnijden? Laat me heel handig want ik mis soms net een paar mm.

Wijmpje.blogspot.com zei

Toen ik deze vogels voor de eerste keer zag vond ik daar niet zoveel aan, maar zoals je er nu mee bezig bent wordt het wel geweldig mooi zeg!
En wat een goeie uitleg erbij, schitterend!!
Mooi doorgequilt ook.
Gr. Wil