zaterdag 5 februari 2011

Zen...


Er lag al een tijdje een IKEA lap op mij te wachten, omdat ik benieuwd was of je dat ook met Procion in zou kunnen kleuren. IKEA heeft een hele lijn met prachtige zwart/wit prints op een vrij dikke katoen. Prima geschikt om in te kleuren!






Eerst heb ik de lap 3 dagen laten weken in soda-oplossing, en nat laten opdrogen, zodat er zoveel mogelijk soda al in de lap zou zitten.

Vandaag legde ik de droge lap op een vuilniszak, en ben met een penseel en aangelengde procionverf, de vakjes gaan inkleuren. Zennnnn, inderdaad. Maar leuk! Ik ben begonnen met 1,5 ml. verf op 30 ml. water, dat geeft een lichte kleur maar ook nog ruimte om er later nog eens overheen te gaan. Deze oplossing vulde ik telkens aan met weer een ml. procion, dus de kleuren werden steeds krachtiger.

Door het water gaat de verf natuurlijk toch lopen. Als dat teveel gebeurt, kun je er nog eens met een andere kleur overheen, met name waar het geelgroene in het lichtblauw liep, heb ik dat ook gedaan. Je krijgt er prachtige mengkleuren van.


Na het inkleuren, de vochtige lap ingerol in de vuilniszak, even in de magnetron en af laten koelen. Al met al na een uur of 5 uitgespoeld (eng! Maar geen probleem, de soda had zijn werk gedaan).
Dit is het eindresultaat, ik vind het een mooie lap om de Bernina naaimachine eens wat beter te leren kennen, wordt vervolgd.

13 opmerkingen:

christina zei

lijkt me inderdaad een heel rustgevend werkje. Maar van dat doorlopen zie ik niets hoor. Wat heb je weer prachtige kleuren gebruikt.

Margeeth zei

Mooi geworden. Ga jij volgend weekend toevallig nog naar de P&Q-dagen? Ik zag ergens dat trapsuutjies ook met stof inkleuren had geexperimenteerd.

ina zei

dat stof inkleuren is geweldig he? Ik heb ook een hele stapel lijn-tekeningenstof. Het gaat ook erg goed met trapsuutjies. En met allerlei andere soorten textielverf.

marjolijn zei

Is weer prachtig geworden Nienke. Lijkt me een heerlijk rustgevend werkje.

Dea zei

Wauw, wat een mooie stofje krijg je zo!

Marja muurverf zei

was een hele klus zeker, maar is erg mooi geworden

Liesbeth Wessels zei

Wat een leuk idee ! groet liesbeth

Anoniem zei

wat een gaaf lapje is dat geworden...Ook een hele mooie bloem,denk dat ik die maar even van je leen ;)
Marrie-Jette.

Tonny zei

Leuk! Ik hou nog steeds van kleuren binnen de lijntjes...........

Tonny

Suus zei

Ziet er erg mooi uit Nienke, maar wel even behoorlijk werkje heb je er aan gehad.

mia zei

Leuk, en ikea heeft verschillende motieven, de lap is geweldig geworden.oooh en wat zal jij relaxt zijn na je zennnnnavontuur gr. mia

Hannie de Beer zei

Schitterend! Net watMia al zegt: Ikea heeft nog meer prachtige dessins in voorraad!
Ze hebben ook zulke stof die gedeeltelijk is geborduurd. Maar dat kunnen we wel aan jou en je Bernina overlaten!

Jozet Berkhout zei

Prachtige lap gworden, nu nog een yoga workout en je kan de wereld aan! Fantastisch zoals de soda z'n werk doet, groeten van jozet Berkhout