zondag 27 februari 2011

Spelen met een sampler

Helaas, nog geen gespeel met cirkellineaal of heatgun, eerst het laatste block afmaken van de samplercursus voor het huiswerk van deze week ;-).

Dit is block no. 12, Interlocked Squares:

Ik leerde hiermee een driehoekje in een hoek te naaien, leuk!

Ik wilde eens in mijn leven een traditionele sampler genaaid hebben. Het was leuker dan ik dacht, en ik heb erveel van geleerd wat ik op allerlei manieren in de toekomst kan gebruiken. Bovendien kijk je met een ander oog naar traditionele quilts op tentoonstellingen als je je realiseert hoeveel werk het is en hoe nauwkeurig je moet kunnen naaien! Respect.

Door Liesbeth op een goed idee gebracht, heb ik alle blokken in Excel als afbeelding ingevoegd, daarna kon ik mooi een beetje spelen met verschillende opties. Ik ga nog maar eens wat nadenken, en dinsdag bij Marjon op tafel in het echt schuiven!

8 opmerkingen:

marjolijn zei

Wat een prachtige stoffen heb je gebruikt voor deze sampler!Ik heb daar zelf destijds ontzettend veel van geleerd, want je leert heel goed naaien en oplossingen voor onhandige hoekjes. Zo'n basis heb je toch wel nodig.

Marijke zei

Wat wordt ie mooi!!

Anoniem zei

Zo is het met mij ook gegaan ... sinds ik weer traditioneel naai heb ik weer oog en enorm respect voor alle prachtige traditionele quilts. Bovendien weet ik nu ook dat er veel artistiek inzicht nodig is om een mooie traditionele quilt te maken. Dat gezegd hebbende: chapeau!

ina zei

Nienke, ik heb nog nooit een echte "sampler" gemaakt, niet omdat ik niet wilde maar omdat ik toen geen goede "juf" kende. Ik denk dat ik wel veel naaitechnieken ken, inmiddels.
Maar - er zijn zoveel "art" en hedendaagse quiltsters die hun neus ophalen voor het traditionele werk - dat vind ik zo onterecht. Ik wil het altijd blijven combineren. Met respect voor de maakster.

Dea zei

Wat een prachtige blokken heb je gemaakt! Geweldige kleurencombinaties en heel leuke patronen. Maak je deze op de naaimachine? Ik heb een basiscursus op de hand gedaan. Misschien toch ook een goed idee om er een met de naaimachine te doen, vanwege de naaitechnieken die je dan weer leert.
Er zijn inderdaad artquilters die neerkijken op traditioneel werk, volkomen onterecht in mijn ogen. Net als het onterecht is dat sommige traditionele quilters neerkijken op artquilts. Het zou zo fijn zijn als we iedereen in haar waarde konden laten. Zowel traditioneel als art heeft mooie en minder mooie dingen, en beide vormen vereisen vaardigheid en creativiteit om tot een mooi resultaat te komen.

Liesbeth Wessels zei

Dit laatste blok vind ik erg mooi. Ga kijken of ik het ergens kan vinden. Van een sampler leer je veel, van ieder blok leer je wat. Prachtige kleuren. groeten liesbeth

christina zei

Ik kan me helemaal voorstellen dat je hiervan heel veel hebt geleerd en ja, daar heb je de rest van je leven profijt van. Welke foto ik het mooiste vind kan ik niet zeggen want ik heb niets met samplers ondanks jouw mooie blokken.

Corinne Zambeek - van Hasselt zei

Prachtige blokken heb je gemaakt, ben heel benieuwd hoe het eindresultaat wordt, je heb zoveel mogelijkheden uitgedacht!!! Je heb me heel nieuwsgierig gemaakt.