zaterdag 19 februari 2011

Meters verven


Deze zomer verfde ik stroken voor het maken van een Bargello in de lessen bij Marjon Hoftijzer. Inmiddels zit alles in elkaar, en ben ik binnenkort aan de afwerking toe. Tijd om rand en achterkant te gaan verven. En ja, dat kan veel moeilijker in zakjes dan Fat-Quarters, door het verschil in doordringen krijg je kleurverschillen en dat is niet de bedoeling...

Daarom maar eens nagedacht over het verven van meters. Uiteindelijk met advies van Ans Kastein uitgekomen op een teiltje. Hoe voor de hand liggend ;-)
Voor een meter stof = 6 FQ = 6 x 20 ml. verfstof nodig. Als je mijn methodiek aanhoudt tenminste ;-). Maar ik wil een kleur uit de bargello zelf naverven, dus ik hou zeker aan mijn eigen methodiek vast. Ik heb gekozen voor de twee donkerste paarsen, de ene is 75% onyx en 25% Roze Toermalijn (dus 90 om 30 ml) en de lichtere is 50% Onyx en 50% Roze Toermalijn. In de teil 2 liter lauw water, 120 gram zout en 150 gram soda, en de verf. Even roeren en de stof erbij.
Het is veel te koud in de schuur, dus na een uurtje één teiltje overgegoten in de bak van de rijstkoker. Past precies! 12 uur laten warmen op de warmhoudstand, nachtje over af laten koelen en uitspoelen. Daarna de andere. En nu heb ik gelukkig twee vrij egale lappen die goed te gebruiken zijn bij de Bargello. En ik weet hoe ik meters in dezelfde kleur kan krijgen als het stalenboek, niet onbelangrijk!

Nu alleen nog even nadenken welke van de twee de rand wordt. Maar daar heb ik nog even de tijd voor.

10 opmerkingen:

Aart zei

De meters zijn prima gelukt! Ik heb al wel een keuze gemaakt voor de rand, maar bedenk dat zelf maar.
http://quiltaart.blogspot.com

Marijke zei

Wat wordt je Bargello mooi!
Perfecte kleuren voor de rand! Welke zal het worden.....?

Anoniem zei

Ja,zo heb ik dat ook laatst gedaan.Wil je een echt egale kleur dan verf je in de wasmachine,gaat heel mooi.Doe ik altijd met stoffen voor jurken enzo.Wat is je Bargello prachtig van kleur!
Marrie-jette

christina zei

Ik wist niet eens dat je em al af had. Wat is die mooi geworden!!!!! De achtergrondkleuren liggen zo te zien heel dicht bij elkaar dus lijkt het me vanaf de pc geen eerlijke keus te zijn.

Anneke van Diggelen zei

Wat is je Bargello mooi geworden prachtige kleuren zo! En de grote lappen zijn ook mooi gelukt, ja welke van de twee moet je nu nemen???
Zelf zou ik voor de donkere gaan.
Ben benieuwd welke je nemen gaat.

Groetjes Anneke

ina zei

tja............ ik ben benieuwd welke je gaat kiezen. Beiden zijn mooi maar de ene net ietsje mooier dan de andere, denk ik.

Suus zei

Moooi is je bargello, een plaatje. Oh en welke ik zou kiezen, waar in eerste instanitie je hart naar uit gaat. Gr Suze

Liesbeth Wessels zei

Prachtige bargello, wat een mooie kleuren! En voor de rand zou ik het wel weten, maar ja de beste stuurlui staan aan wal ! groet liesbeth

Dea zei

O, wat een mooi bargello! Voor de rand heb ik ook wel een voorkeur, maar ik benieuwd welke jij kiest.

Sandra zei

Je kan ook beide kleuren in de rand gebruiken!