woensdag 23 februari 2011

Lesje sneeuwverven

Nee, voor ons geen sneeuw meer maar in delen van Amerika kennelijk wel want in de Yahoo groep MX Dyers waar ik lid van ben wordt volop gesneeuwverfd.

Prochem, een belangrijke leverancier van Procion verven, heeft op haar blog een filmpje geplaatst waarin ze de werkwijze laten zien.



In de video ook het verschil in eindresultaat tussen poeder op de sneeuw (links), en poeder gemengd met sneeuw (rechts).










In de reacties eronder staan goede adviezen. Nancy Breland (die ook de PDF vol instructies heeft geschreven) (klik hier), schrijft in de comments nog dat je na het sneeuwverven de stof wel even warm moet laten staan, want anders zou je het direct uitspoelen terwijl het nog koud is. Een andere tip: wees niet te zuinig met verfpoeder. En gebruik mixkleuren, niet de pure Procion kleuren, anders valt er niks te splitsen (sneeuwverven geeft zulke mooie effecten omdat de ene kleur anders op kou reageert dan de andere). En oh ja, mixkleuren maak je zelf door basiskleuren te mixen voordat je ze op de sneeuw strooit of door de sneeuw mengt.

Oh wat moeten we nog lang wachten voor we dit allemaal uit kunnen proberen... ;-)

10 opmerkingen:

Aart zei

Ho, ho, ho, de winter is nog niet voorbij, Maart roert zijn staart en aprilletje zoet geeft ook nog weleens een witte hoed.
Misschien moeten we eens langs gaan bij de ski hallen, daar maken ze het toch? :-0
http://quiltaart.blogspot.com

Nienke zei

@Aart, ja dat was ook één van de tips, maar dan moet ik een half uur rijden met een teiltje sneeuw, naast ´kind of a nut job´ weet ik niet of daar veel van overblijft ;-).

Liesbeth Wessels zei

Meenemen naar de bergen; in de zomer op 3000 meter hoogte ligt meestal wel sneeuw. Bedankt voor het bericht. groeten liesbeth

Margeeth zei

Als ik het goed zie, werken ze hier niet met procionpoeder, maar met aangemaakte procion?
Ik doe zelf nog een tweede laag sneeuw op het poeder, vraag me af in welke categrorie dat zou horen.

Suus zei

Ze verwachten vanavond sneeuw, en misschien ook morgen? Bedankt voor het filmpje.

Dea zei

Wat een goede tips weer, fijn!

Marloes zei

Hi, leuk blogje weer. Ik hoop nog wel op een beetje sneeuw, vandaag viel er hier alleen natte sneeuw. Er is mij aangeraden om te gaan ijsverven, nat lapje in de vriezer doen en als het bevroren is de verf erop. Voor als het te lang wachten is op de sneeuw :-)

christina zei

Vanmorgen lag hier een laagje sneeuw, dus er is niog hoop. Alleen is het niet genoeg voor sneeuwverven. Leuk filmpje trouwens.

Nienke zei

Ze lagen onder de bank van het lachen hier toen ik gisteravond met mijn emmertje en mijn schepje klaar stond... ;-). Twas ook niet genoeg helaas.

Corinne Zambeek - van Hasselt zei

Wat een leuk en duidelijk filmpje. Jammer dat er nu geen sneeuw meer is!!!