woensdag 16 februari 2011

Echt zwart


Ik was nog steeds van plan verschillende zwarte procion varianten naast elkaar te zetten maar dat hoeft nu niet meer want Constance Rose heeft een leuk experiment gedaan:
http://constancerosedesigns.blogspot.com/2011/02/black-is-not-black.html

Met de veelzeggende titel Zwart is geen zwart... ;-).
Sowieso is zwart net als rood een kleur waarbij je dubbele hoeveelheden procionpoeder moet gebruiken om een beetje diepte te krijgen. Gebruik je het enkelvoudig, dan wordt het al gauw grijs. Met een zweem van een kleur erin. Zo heb je rode zwarten, paarse zwarten (de onyx van STV bijvoorbeeld) en blauwe zwarten (Jetblack o.a.).

Zwart wordt vaak gebruikt om kleuren te verdonkeren. Mede-class-deelneemster Marie Hertz gaf me ooit de tip om daar niet zwart voor te gebruiken maar de tegenoverliggende kleur in de kleurencirkel voor spannende effecten. Staat ook nog op mijn experimentenwenslijstje.

Wil iemand hier zijn of haar zwarte alternatieven nog delen?

6 opmerkingen:

christina zei

Ik heb ooit geprobeerd om van wit naar zwart te verven in 24 potten. Dit had ik nodig voor een grote zwart-wit fotoquilt. Dit is al wel 3 jaar geleden, maar ik herinner me nog veels te goed hoe ik baalde toen ik alle stofjes had laten drogen en moest strijken. Ze waren allemaal bruinachtig paars. Dit was de zwarte van stv.

Nienke zei

Och arme jij, ik schoot gewoon in de lach. Ja die Onyx is het niet helemaal als je zwart zoekt. Wel mooi om kleuren te verdiepen trouwens!

Overigens, Paula Burch, mijn favoriete verfexpert, schreef dat er geen enkele procion zwart goed genoeg is in haar ogen want altijd samengesteld uit andere kleuren, en zij beveelt de Dylon zwart aan,

http://www.pburch.net/dyeing/dyeblog/C1224992486/E20100210101155/index.html

Het is geen procion maar een Remazol verf, ook uit de reactieve groep, heeft alleen iets meer warmte nodig dan procion.

Ik heb deze gekocht bij onze lokale drogist en wil daar dit weekend eens mee gaan experimenteren. Misschien voor jou ook een tip?

Laura zei

There is a newer black called Better Black, and it turns out better than the others, in my experience.

Wil zei

Zwart wordt gemaakt van 3 verschillende pure kleuren. Afhankelijk van welke dit zijn krijg je de 'kleurwaas' die het meeste opvalt als je een gradatie verft. Door twee verschillende zwarte verfpoeders te gebruiken, hef je dit effect op. En inderdaad dubbele hoeveelheid poeder gebruiken.

Anoniem zei

Ik heb eens gezien dat Heddy wel echte zwart kreeg maar ze gebruikte volgens mij wel drie keer de aanbevolen hoeveel heid verf.Zelf koop ik gewoon zwarte stof .
Marrie-Jette.

Anoniem zei

Voor goed zwart gebruik ik Dylon in de wasmachine.