vrijdag 11 februari 2011

Coldwax resist en monoprinting

Woensdag volgde ik een workshop Coldwax en monoprint bij Ans Kastein. Helaas zonder de zieke Suus maar gelukkig hebben we de foto´s nog ;-). Ans is een heerlijk positief mens, en een inspirerend verfster en lesgeefster dus daar ga ik graag nog eens naar toe.

Dit zijn de eindresultaten van de Coldwax. Coldwax is een ´koude was´ die wateroplosbaar is, dus eigenlijk geen was, maar hetzelfde effect. Als je het opbrengt ´reserveert´ het de stof, en kun je alles eromheen makkelijk verven.

Ik heb zelf wel eens wat geprobeerd met wateroplosbare kinderlijm, maar ik heb nu geleerd dat ik twee dingen fout deed:
a) de lijm of coldwax moet echt goed drogen voordat je aan een volgende laag begint en b) verf breng je verdikt op met een kwast. In een plens water lost de wateroplosbare was natuurlijk heel snel op, en dan is het effect zo verloren.

Goed, hier de resultaten:






Echt een techniek waar je heel veel kanten mee uit kunt. En omdat je tijdens de workshop 3 meter stof krijgt om mee te experimenteren, ben je ook niet benauwd om lekker aan te rommelen. Heerlijk!

Morgen ga ik de rest van de monoprints uitspoelen dus wordt vervolgd.

3 opmerkingen:

marjolijn zei

Mooie lappen Nienke. Ik ben benieuwd naar de rest. Ja, Ans geeft heel prettig les. Zo heerlijk rustig en ze weet ontzettend veel. Ik ga daar ook heel graag naar toe.

christina zei

Wat jij niet weet nienke, is dat marjolijn ook nog hebben geprobeerd deze les te volgen bij Ans, gelijk met jou dus. Maar helaas, wij hadden ons al opgegeven voor glashelder van dineke ugen in groningen. De lappen waarop je gewerkt hebt, had je die zelf al eerder geverfd thuis? Of is da took tijdens deze cursus gebeurd? Ze zijn prachtig geworden en ik ben nu al nieuwsgierig naar de monoprints.

Liesbeth Wessels zei

Leuke cursus zo te zien; ga ik beslist ook nog een keer bij haar doen. en ja het is heel prettig om van Ans les te krijgen,inspirerend en toch heel rustig. groeten van liesbeth