zondag 31 oktober 2010

Heldere kleurenserie in 3 gradaties

Hier dan de grote finale van de kleurenserie.
Ik heb fat-quarters geverfd van de volle kleuren, en halve fat-quarters in een lichtere en een donkere tint.



De volle kleur is een samenstelling van drie kleuren, Citriengeel, Roze Toermalijn en Turquoise met als uitgangspunt 20 ml. verf per fat-quarter in een zakje. Ik heb er 75 ml. zout/soda-ash-oplossing bij gedaan.

De lichte kleuren zijn ontstaan, door in het zakje met de volle kleur, na een uur, een extra halve fat-quarter erbij te voegen en 30 ml. verse zout/soda-ash oplossing, even doorkneden, en dan een nacht wegzetten bij warmte. Levert een lichte toon op, die prima bij de oorspronkelijke kleur past. En heel makkelijk, het kost je geen extra verf of afmeettijd!

De donkere tint is ontstaan door de hoeveelheid voor een halve fat-quarter te verminderen met 10% en in plaats daarvan 10% onyx (zwart) toe te voegen.

Klik hier voor het complete recept. Bovenaan de hoeveelheden voor een fat-quarter, onderaan voor een halve fat-quarter.

Ik heb de verhoudingen van STV aangehouden. Heddy Ludwig van Dreamline (nu STV) heeft deze kleurenserie ooit samengesteld, ik ben haar daar nog altijd dankbaar voor. Het mooie eraan is dat je met drie kleuren (geel, turquoise en roze) 36 andere kleuren kunt maken! En met Onyx erbij ook nog in verschillende kleurdieptes.

Naast de heldere, is er ook een warme kleurenlijn maar ik val op de frisse kleurtjes. De officiële heldere kleurenserie gaat uit van Robijn, maar ik heb daar Roze Toermalijn voor genomen omdat je hier geen rode spikkels krijgt op de stof. Hierdoor worden de oorspronkelijke bruinen wel meer paars dan bruin. Goed om nu te weten! Voor bruin zou ik dan toch uitgaan van Robijn (of Rode Jaspis).

Goed, dan nog even op een rij alle losse lappen:

Nrs. 1 /tm 5:


Nrs. 6 t/m 10:


Nrs. 11 t/m 15:


Nrs. 16 t/m 20:


Nrs. 21 t/m 25:


Nrs. 26 t/m 30:


Nrs. 31 t/m 35:


En nu dan toch compleet, nr. 36:


Deze lapjes zijn niet allemaal voor mezelf hoor, ik heb de engelse artquiltster deze serie beloofd, zij maakt prachtige quilts die goed bij deze lappen past, dus ik ben erg benieuwd wat er uit komt.

Ik was er een weekend druk mee, dus als je dit zelf eens uit wilt proberen, doe dat dan niet als je weinig tijd hebt. Het kost je één dag afmeten en in zakjes doen, en zeker nog een dag om te spoelen, wassen en strijken. Maar zeer de moeite waard!

Totaal nodig:

- 12 meter poplin (te verdelen in 36 fat-quarters, 72 halve fat-quarters)
- Ca. 440 ml. citrien, 200 ml. roze toermalijn, 328 ml. Turquoise en 36 ml. onyx (en 100 ml. verf maak je van 10 gram verfpoeder en 100 ml. water).
- 5 liter zout/soda-ash oplossing: 5 liter warm water met een kilo zout, en 150 gram soda-ash.
- 72 boterhamzakjes.

zaterdag 30 oktober 2010

Heldere serie met Roze Toermalijn en Onyx


Ik ben weer eens series aan het verven, dit keer zelfs op verzoek van een engelse artquiltster die geen woord begreep van wat op dit blog staat maar de foto´s voldoende vond spreken om contact te zoeken!

Hier heb ik de heldere serie van STV genomen, met roze toermalijn ipv. robijn (ik vind die rode spikkels in de robijn niet mooi en ureum helpt daarbij echt niet voldoende). En daarbij het recept zodanig aangepast dat er telkens 10% onyx bij kwam.
De kleuren en de tekening zijn heel erg mooi geworden, er zitten echt rode kool roden bij, die zocht ik al een tijdje en prachtige warme zeegroenen.

Geniet maar even mee:
Nr. 1 t/m 5:


Nr. 6 t/m 10:


Nr. 11 t/m 15:


Nr. 16 t/m 20:


Nr. 21 t/m 25:


Nr. 26 t/m 30:


Nr. 31 t/m 35, zonder 36 ;-) (volgt morgen, zit nog in een andere emmer):


Ik heb de poplin van STV gebruikt, en de lappen zijn er droog ingegaan.
Wordt vervolgd met de heldere serie en een lichtere serie.

vrijdag 29 oktober 2010

Wol verven met Procion in de pan


Strengen wol verf ik nog het liefste in de pan op het vuur, want dan hoef je bijna niks te spoelen, en bij wol geldt nou eenmaal, hoe minder beweging, hoe minder krimp en vervilten!

Dit is mijn methode:

  • Week de streng wol voor in water met zout voor een nachtje. Dan staat de vezel mooi open!

  • Zet de hoeveelheid verfpoeder (Procion) klaar die je nodig hebt (ik doe meestal drie theelepels voor een streng van 100 gram, als ik geen zin heb om te wegen, dat wordt mooi diep van kleur!).

  • Vul een (oude, niet voor koken meer bruikbare) pan met een bodem water zodat je wol onder water komt te staan.

  • Gooi hier ruim azijn bij (een plastic beker vol of zoiets, hoe zuurder hoe beter, want zuur zorgt voor de binding, en het kost toch weinig).

  • Breng het water tegen de kook aan. Als je een thermometer hebt, 80 graden, zo niet, dan gewoon dat de stoom eraf komt maar toch niet bubbelt.

  • Wil je egale wol? Dan nu de verfpoeder erin, roeren en dan de streng erin. Dan niet meer roeren! Want wol vervilt, als het verhit wordt en je tegelijkertijd beweegt.

  • Wil je gevlamde wol? Dan eerste theelepel erin, streng voor de helft erin laten zakken, tweede theelepel met een andere kleur erbij, de rest van de streng erin laten zaken en bovenop nog een theelepel verf.

  • Ook nu, NIET MEER ROEREN OF BEWEGEN. De verf vindt zijn weg wel.
  • Uurtje lekker warm laten staan tegen de kook aan, maar niet koken!!

  • Dan vuur uit, en laten besterven, dus helemaal af laten koelen, de vezel sluit zich nu, en absorbeert alle verf die nog in het water zit.

















  • En als de pan weer helemaal koud is (bij voorkeur een paar uur wachten), is je water schoon (ongelooflijk) en je wol geverfd. Even voorzichtig naspoelen om de azijn te verwijderen, en op een handdoek laten drogen.

Doe de wol niet in de wasmachine om te spoelen want dan krimpt en vervilt het ook. Het is tenslotte wol.

Nou, de nieuwe Verena Winter ligt vandaag op de mat vol prachtige patronen, dus genoeg te doen! En anders kun je zo creatief worden als Sandra die dit geweldig leuke rokje uit de losse pols gebreid heeft: Klik hier.

woensdag 27 oktober 2010

Optische bol

Ben bezig om een goede kleurinvulling te vinden van een optische bal met de kleurenserie die ik dit weekend geverfd heb door in Photoshop met het ´vulemmertje´ te spelen. (Je kunt in Photoshop een afbeelding van een grid invoeren (vind je snel via Google afbeeldingen), en dan met filter Vervorm > Bol er een bol in ´trekken´). Heb nu drie opties:





Iemand een voorkeur of een ander/beter idee? Ik vind het nog een beetje saai maar de geverfde stof maakt natuurlijk veel goed.

dinsdag 26 oktober 2010

Afmeten

Gisteren vroeg Suus hoe ik de hoeveelheden afmeet.

Daar heb ik twee hulpmiddelen voor!
De eerste is een setje van IKEA (1 euro voor 4 lepeltjes: 1, 5, 15 en 100 ml) en daar koop ik dan gelijk meerdere setjes. Ga ik dan mixen en mengen, dan leg ik bij iedere kleur een volledig setje en hoef ik niet steeds te spoelen (op de onderste foto nog een ´uit de collectie´ setje maar er is al een alternatief, zie foto links).
Daarmee kan ik de grote hoeveelheden, met name 5 en 15 ml. goed afmeten.




Kom ik onder de 1 ml. dan gebruik ik daarvoor liever de pipetjes, die ook Stof tot Verven in het assortiment heeft, klik hier.
Deze hebben een verdeling 0,5 - 1 - 1,5 - 2 - 2,5 ml. Heb je 0,8 nodig, dan gok ik zo´n beetje tussen 0,5 en 1 in, zo precies komt het nou ook weer niet! Er blijft ook wel eens een druppel ergens hangen nietwaar.

Dit werkt echt ideaal! Ik betrap me er zelfs op dat ik bijv. 8 ml. ook met de pipetjes
doe, in vier keer 2 ml. Groot voordeel is nl. ook dat de pipetjes zo lang zijn dat ze niet wegzakken in deze ovale bakjes, die ik ook superhandig vind en vaak gebruik, klik hier.

De grotere IKEA schep is ook een hele handige maat, bijv. voor de zoutsoda-oplossing, of om water bij je verfpoeder te scheppen. Kortom, kleine investeringen in lepeltje, pipetjes en bakjes, heb je jarenlang plezier van!






Oh ja, op deze foto zie je ook dat ik de soda/zoutoplossing aanmaak per 1,5 liter in ex-wasmiddel-flessen bewaar. Gaat prima. Als jullie nog tips hebben, zijn ze hier welkom!

zondag 24 oktober 2010

Van blauw naar cognac

Series verven blijf ik het allerleukste vinden.
Dit keer nam ik de kleuren felblauw (95% Turquoise, 5% Roze toermalijn) en Cognac (5% Roze toermalijn, 15% Turquoise en 80% Barnsteen) plus zwarte onyx.
Ik scheur daarvoor 30 halve fat-quarters, nummer ze en verf in dezelfde volgorde als eerdere sessies, dan kan ik ze onderling goed vergelijken > Klik hier voor eerdere foto´s en klik hier voor de mengverhoudingen.

Hier zie je het eindresultaat:


Valt je ook iets op? Het is wonderbaarlijk, maar ik ben 1 lapje kwijtgeraakt. Het lijkt wel een sok! Heb alles afgezocht, niet kunnen vinden, nou ja, duikt wel weer een keer op.

Hier de absolute winnaar van deze serie wat mij betreft, een turquoise met een vleugje bruin, dat is wel een lintje waard:


Recept voor een fat-quarter (20 ml. verf, concentratie 10 gram op 100 ml. water)) is omgerekend :
15,8 Turquoise
1 Roze Toermalijn
3,2 Barnsteen

Ik heb de lappen droog in een zakje gedaan, 50 ml. water/zout/soda-ash oplossing erbij plus de verf volgens recept. Uur of 8 in de rijstwarmer in een koude schuur, daarna een nachtje af laten koelen. De verf heeft erg goed gepakt.

vrijdag 22 oktober 2010

Boeken


Tijdens een winkelmiddagje moet ik altijd even bij De Slegte kijken en laatst vond ik er dit (tweedehands) boek: Katoendruk in Nederland.
Ontzettend interessant, wisten jullie dit bijvoorbeeld:






  • Rond 1675 begon men op verschillende plaatsen in Europa katoen te bedrukken op zoals men dat noemde, de Indische of Oostindische manier, dat wil zegen met een was- en kleurecht resultaaat.

  • Hoewel er ook elders in Holland in deze beginperiode fabriekjes en ateliers ontstonden, was Amsterdam het onbetwiste centrum met drukkerijen langs de rivier de Amstel, de Overtoomse Vaart en de rivier de Schinkel.

  • Er werd overal in Europa geëxperimenteerd met dit nieuwe procedé, maar tot een groot aantal bloeiende ondernemingen kwam het vóór 1750 slechts in Amsterdam en omstreken. Schatting is dat er omstreeks 1750 80 katoendrukkerijen in bedrijf waren.

  • Voor die aanwas zijn verschillende redenen, waaronder economische expansie waardoor kapitaal in ruime mate aanwezig was om te investeren. En daarnaast was de VOC in staat grote aantallen effen katoenen doeken te importeren waarop gedrukt kon worden zodat het niet nodig was om een infrastructuur van katoenweverijen op te zetten.

  • Voor de twee belangrijkste verfstoffen golden geen aanvoerproblemen. Indigo, grondstof voor blauw, werd in die tijd hoofdzakelijk uit Noordwest-India door de VOC geïmporteerd en in Amsterdam verhandeld. Meekrap, basis voor het rood, werd in eigen land, voornamelijk op de Zeeuwse eilanden verbouwd.

  • Bovendien was er in Nederland geen sprake van een belangrijke wol-, linnen- of zijdenijverheid die de plaatselijke regering kon dwingen tot het nemen van protectionistische maatregelen tegen de import van katoen. De eens zo omvangrijke lakennijverheid in Leiden was in die tijd al zo zeer op haar retour dat ze geen machtsfactor meer vormde. Dit in tegenstelling tot bijv. Engeland en Frankrijk, die dit overigens later (midden 18e eeuw) alsnog inhaalden.

  • Rond 1800 was het afgelopen met de katoendruk hier te lande. In 1820 werd de laatste nog bestaande fabriek in Amsterdam verkocht. Pas na de afscheiding van België herleefde de katoenindustrie, echter niet meer in Amsterdam, maar in Haarlem en Leiden en wat later in Noord-Brabant en Twente.

Ikzelf heb vier jaar lessen gevolgd op een(textieltechnische) hogeschool in Enschede die langdurig aan de textielindustrie verbonden was geweest terwijl ik woonde in een voormalige textielfabriek (Jannink) in Enschede. Het blijft me interesseren, de textielindustrie, en ik lees het boek dan ook met veel plezier!


Daarnaast nog een hele actuele vondst bij De Slechte, The Quilters Catalog, a comprehensive Resource Guide. Ik heb nog nooit zo´n compleet boek gezien waarin zelfs ´teachers´ besproken worden, websites, tricks en treats. En kostte nieuw nog geen 8 euro. Een aanrader!

vrijdag 15 oktober 2010

Weghaaltechniek

Na mijn vorige experiment om te reserveren met verdikkingsmiddels, kreeg ik van Marrie-jette, een klein potje met Base-Extender. Dit is van Trapsuutjies, en hier kun je een beschrijving lezen, hoe het werkt met de ´weghaaltechniek´.

Je gaat dus uit van een geverfde, droge lap als ondergrond. Die smeer je dun in met Extender Base. Je kunt direct verder met weer een dun laagje Printverf.
Vervolgens ga je verf ´weghalen´ mbv. een stempel, en die kun je natuurlijk kwijt op een naastliggend lapje. Leuk, positief en negatief.
Na afloop, laten drogen, heet strijken en dan het normale spoelproces.
Ik vond het een leuke techniek. De extenderbase geeft een heel dun wat plasticachtig laagje maar dat vond ik niet storen. Echt een middeltje om verder mee te experimenteren!

dinsdag 12 oktober 2010

Yahoo groups

Jullie kennen ondertussen mijn enorme enthousiasme voor digitale ontwikkelingen. Ik vind het geweldig hoe je via internet informatie kunt delen en zo allemaal een stap verder kunt komen.

In het verlengde daarvan, laat ik hier zien hoe we na de workshop bij Katie Pasquinie Masopust via een Yahoo-groep communiceren over de voortgang zodat we volgend jaar wel allemaal op tijd klaar zijn (en tevreden over het eindresultaat):



Katie zelf, reageert bijna dagelijks op wat er in de groep gepost wordt (foto´s, vragen, opmerkingen). Dat werkt natuurlijk enorm stimulerend, want als echte Amerikaanse is ze altijd positief en enthousiast:



Ook de linoleum cursus van Dijanne Cevaal volgde ik via een Yahoo groep:



Niet alleen delen we zo onze activiteiten, ook worden leveranciers, handige hulpmiddelen of trucs uitgewisseld. Ik vind dat ik in een geweldige tijd leef, die alleen nog maar mooier wordt.

maandag 11 oktober 2010

Nog meer verven in de magnetron

Mijn nieuwe crash-stapel-methode in de magnetron moest ik natuurlijk nog een paar keer uitproberen.

Hier heb ik meer verf gebruikt, en dus ook maar een vijfde lap toegevoegd. De verf heeft als samenstelling 60 ml. Turquoise, 22,5 nl. Roze toermalijn en in de ovenschaal is aan 1 kant 15 ml. onyz/zwart gegoten. De eerste lap is heel diep en mooi van kleur, maar de andere 4 die er bovenop kwamen mogen er ook zijn. Hier zie je trouwens wel dat Turquoise de grootste verfkracht heeft!



Na deze crash-methode nog een grotere lap in het restant verfbad gelegd voor een nacht, in een wrong, leverde dit op (over verfkracht gesproken!), mooi voor de achterkant:




En voor de onderste rij heb ik de hoeveelheid verf vermindert maar een groter aandeel Roze Toermalijn gebruikt (oh ja, de eerste serie was met Robijn maar ik had weer zoveel rode spikkels dat ik gauw ben overgestapt op roze toermijn die hier veel minder last van heeft): 15 ml. Roze Toermalijn en 7,5 ml. Turquoise (plus 5 ml. Onyx aan 1 kant in de schaal)



In het restantbad een nachtje staan, leverde deze prachtige tekening op:



Terwijl ik bezig was met het knippen voor de kwaststreepquilt, zag ik de geelgroene lapjes ineens naast de nieuw geverfde lapjes liggen, da´s een mooie combinatie!

zondag 10 oktober 2010

Eindelijk... weer aan een quilt werken


Van ´t zomer heb ik zoveel geverfd dat het quilten er ernstig bij inschoot maar na de workshop bij Katie Pasquinie Masopust heb ik de smaak weer goed te pakken. Ik ben nu al 4 zondagen bezig met de top, via haar methode: de stof om een malletje heen strijken en met een onzichtbare zigzag op de top stikken. Nu de kleuren bepaald zijn, is het is een heerlijk rustgevend karweitje, hier zie je een detail. Ik kan er al mijn geverfde lappen in kwijt. Zo moet-ie uiteindelijk worden, 1 van mijn blindgeschilderde kwaststrepen:

Geen zin om zelf te verven?

Kijk dan eens bij Marrie-Jette, zij is een uitstekende verfster en biedt nu kleurseries voor onwaarschijnlijk lage prijzen aan, deze serie van 1 x 25 bij 50 cm kost slechts 15 euro! En ik heb ze in het echt gezien, de kleuren zijn in één woord prachtig:


Klik hier om naar haar weblog te gaan

Als je een bepaalde kleurreeks in gedachten hebt, kun je het haar ook vragen. Vind ze superleuk om te doen. Je kunt daarvoor de kleurkaarten van STV gebruiken, zie menu aan de zijkant.

PS. Marrie-Jette zit momenteel met twee benen in het gips, door wat van haar te bestellen, geef je niet alleen jezelf maar ook haar dag kleur!

vrijdag 8 oktober 2010

4 in-de-magnetron verven

Dat stof stapelen in bakjes intrigeert me wel en verven in de magnetron ook, dus gisteravond weer een ´crash´experiment gedaan.

In een glazen ovenschaal met plastic deksel (om de verfexplosie in de magnetron te voorkomen) liet ik 75 ml. soda-ash/zoutoplossing en een doorweekt lapje zakken. (De lapjes dit keer voorgeweekt in soda-ash/zoutoplossing voor een minuutje, omdat ik de vorige keer witte plekjes had in de magnetronmethode).

Daarbovenop 45 ml. verfvloeistof (bestaande uit 30 ml. turquoise en 15 ml. robijn).
De fat-quarter was in vieren gevouwen. In één hoek in de schaal een scheutje onyx gegoten. Aangeduwd, en 30 seconden in de magnetron met het deksel erop (los).

Weer 75 ml. soda-ash zoutoplossing erbovenop gegoten, nieuw doorweekt lapje erop, aanduwen, en nogmaals 30 seconden in de magnetron.

Weer 75 ml. soda-ash zoutoplossing erbovenop, nieuw doorweekt lapje erop, aangeduwd en even 10 minuten laten staan (het voelde al zo warm aan dat het me niet nodig leek om het opnieuw in de magnetron te doen).

Weer 75 ml. soda-ash zoutoplossing erbovenop, en een laatste lapje erop, aangeduwd en nogmaals 10 minuten laten staan.

Ik had geen zin om te wachten en bovendien vind ik mijn lappen vaak veel te massief, van kleur zonder veel tekening dus de gok gewaagd en na dit hele proces (wat in totaal nog geen half uur geduurd heeft), de lapjes uitgeknepen en in een bak koud water laten glijden.

Hier een half uur in laten staan om te ´schrikken´. Ik denk altijd maar dat de vezel wel de kans moet krijgen om zich weer te sluiten. Na een half uur uitgespoeld, gewassen met kleurfixatie en gestreken. En toen had ik 4 lapjes die in dezelfde kleurreeks zitten en ieder een andere waarde hebben. Echt mooi! Morgen ga ik de sessie nog eens herhalen met kleuren die hier dicht bij zitten.




donderdag 7 oktober 2010

Minder geslaagd experiment, toch mooi

Ok, ik had me ooit voorgenomen om alle experimenten online te zetten, dus hier komt een minder geslaagd experiment ;-). Op andere blogs zie ik allerlei prachtige batiks ontstaan mbv. sojawas o.a. bij Margeeth en bij Farbwelten met Potato-Dextrin.

Dat wil ik ook nog een keer proberen maar ik heb een hekel aan lastig uitwasbare spullen (ook al is sojawas zoveel makkelijker dan reguliere batikwas). Ik peins er niet over om mijn zelfgeverfde lapjes heet te wassen. En de keer dat ik met mijn vingernagels meelprut uit een zijden lapje moest schrapen, staat ook nog vers in mijn geheugen. Daarom ben ik op zoek naar een ´reserveringstechniek´ die wel wateroplosbaar is, en toch lang genoeg weerstand biedt in een verfoplossing om nog iets op te leveren. Volgen jullie mij nog? Ik wil dus eigenlijk een in water-oplosbare wassoort die het een paar uur volhoudt alvorens op te gaan in de verfoplossing. Kun je lang zoeken, hoor ik je al denken maar goed, ik hou vol.

Afgelopen weekend heb ik het eens geprobeerd met het verdikkingsmiddel waar je procion mee kunt verdikken tot printpasta. Het heet Soltose C5, en het is een zetmeel soort. Ik heb dit als kleurloze pasta opgebracht op een lap met een sponsroller en op laten drogen.

Vervolgens een eerste laag met water verdunde procionverf opgebracht. Het zag er nog veelbelovend uit.

Weer een laagje verdikkingsmiddel opgebracht, laten drogen en een tweede verdunde procionverflaag erover heen, rood dit keer. Helaas na het drogen, spoelen en strijken had ik slechts een hele vage tekening in de stof, niet lelijk, best wel subtiel eigenlijk maar niet wat je voor ogen hebt.

Ondertussen weet ik ook al wat ik beter had kunnen doen. Als je een watergevoelige reserveringsmiddel neemt, moet je natuurlijk verdikte printverf erbij gebruiken, omdat daar veel minder water in zit dan in aangelengde procionverf. Volgende keer beter. Ondertussen heb ik met een restenlapje erbij toch een mooi setje op de plank liggen.