vrijdag 3 december 2010

Sneeuwverven

Nadat ik op verschillende blogs weer warm was gemaakt voor de resultaten van het sneeuwverven(Margeeth, Wil), zelf ook nog maar wat potjes gevuld. Allereerst de fat-quarters een half uurtje laten weken in een liter water met 200 gram huis-tuin-en-keukensoda. Uitwringen (zonder uitspoelen) en op de bodem proppen van je container.
Dan afvullen met sneeuw (aanstampen).

Hier zie je drie potjes met sneeuw op een rij. De eerste is volgens de methode van Margeeth, in een bloempot met gaatjes zodat het druipwater weg kan.
De tweede laat het druipwater in de pot, en de derde is een ingevroren lap die al een nachtje buiten stond, met verse sneeuw erboven op.
In een kuiltje een theelepel verfpoeder, toermalijn met een mespuntje barnsteen en onyx. Hier zie je wat er in 6 uur gebeurde:









Omdat ik de stof van 2 potjes in het druipwater had staan, wilde ik het niet de hele nacht laten staan, dus na 7 uur, de sneeuw was bijna compleet gesmolten, uitgespoeld met dit resultaat:



De eerste, uit de bloempot, is echt heel erg mooi en duidelijk herkenbaar als sneeuwverven. De tweede, is krachtiger van kleur maar de sneeuwpatronen worden daardoor wel minder herkenbaar, dit kun je ook bereiken in een bakje met een bodem verfbad in de zon. De derde (de ingevroren lap buiten) is een klassieke beginnersfout... vooraf geen soda toegevoegd in het water waardoor de verf er zo weer uitgespoeld werd ;-).

Van het restbad verfde ik nog drie lappen (rechts) door weer wat nieuwe sodaoplossing toe te voegen en op de verwarming te laten staan.



Op deze foto zie je trouwens goed wat sneeuwverven doet, nl. de kleuren splitsen. De grijstoon die je in de eerste drie lappen wel ziet, herken je in de laatste drie lappen niet meer. Vandaag nog maar weer eens wat potjes vullen.

6 opmerkingen:

Anoniem zei

gaaf he?Ik vind de kleuren zo bijzonder!Ik ben natuurlijk ook bezig met sneeuw.Gauw een stukje schrijven...
Groet Marrie-Jette.

Anneke van Diggelen zei
Deze reactie is verwijderd door de auteur.
Anneke van Diggelen zei

Even opnieuw schrijven ik heb zulke koude handen van de sneeuw dat typen niet zo best gaat (ha,ha)
Maar wat een leuke manier weer om te verven.
Je snap wel dat ik gelijk aan de slag ben gegaan.
Ben heel benieuwd hoe het uitpakt!!!

Fijn weekend groetjes Anneke

Suus zei

Wat een mooie lappen, prachtig.

Liesbeth Wessels zei

Dat wil ik morgen ook gaan uitproberen. Hoop dat er morgen nog of weer sneeuw ligt. groet liesbeth

christina zei

Iedereen is de ban van het sneeuwverven. En wat leuk om verschillende manieren te zien en te lezen hoe je dat kunt doen. Ik denk dat ik morgen ook maar weer eens aan de slag ga, want de sneeuwlappen die ik van vorig jaar nog heb zijn wel heel mooi. Jouw lappen mogen er ook zijn Nienke. Ik vind ze nog wel net zo mooi als wanneer je 'gewoon' gaat verven.