dinsdag 21 december 2010

Robijn en sneeuwverven

Het was me al eerder opgevallen maar nu weet ik het zeker, als je robijn-verfpoeder gebruikt bij sneeuwverven, krijg je niet die vervelende rode puntjes die je wel krijgt bij het verven in een soda-oplossing. Kennelijk is langdurig smeltwater voldoende om de verfpoeder tot in het kleinste detail op te lossen. Nou, ik verf gelijk wat voorraad poeder weg, want ik laat de Robijn in de zomer links liggen, en vervang deze door Roze toermalijn.

Dit keer heb ik een (dure) satijnkatoen genomen, ´and it shows´..., prachtige patronen. De stof heeft een half uurtje voorgeweekt in een soda-oplossing, uitgeknepen en uitgewrongen, op de bodem van een bloempot met gaatjes.
Eronder een druiplapje. Andere kleuren erbij zijn Jet Black (mijn nieuwe favoriet ;-) en Blauwe Azuriet. Wat is die azuriet toch krachtig, mooi!






En deze met Barnsteen, Robijn en Jet Black is ook erg goed uit de verf gekomen:


PS. Voor iedereen die zoekt naar emmertjes en de boerenyoghurt niet meer kan zien, bij de lokale bioscoop kun je wellicht (gebruikte) popcornemmertjes met deksel gratis afhalen. In Harderwijk in elk geval wel, zij zijn er blij mee, en ik ook! Het is een iets grotere maat, en de bloempotten passen er precies hangend op de rand in zodat ze niet in het smeltwater staan, dan krijg je weer hele andere effecten!

8 opmerkingen:

Margeeth zei

Nou je het zegt, bij mij zitten er ook geen puntjes in de robijnkleuren. Mooie patronen zijn het weer geworden.

Aart zei

Wat een mooie lappen heb je weer! Ik ben nu ook weer bezig en de rijststomer is een aanwinst. Als je je afvraagd waarom je weer veel bezoekers krijgt dan moet je mij de schuld geven;-)
http://quiltaart.blogspot.com

Anneke van Diggelen zei

Wat een prachtige lappen heb je weer geverfd vooral de laatste!!!!!
Waar bestel je de Jet-black???
Het geeft een super goed resultaat.

Groetjes Anneke

quiltvaria zei

hoi Nienke,
Wat een mooie lappen heb je weer geverfd. Ik lees met veel plezier je blog.
Spikkeltjes kun je vaak voorkomen door je verfoplossing even door een theezeefje ( of panty) te filteren.
groetjes Franny

Nienke zei

Dank voor jullie reacties! De Jet Black komt bij Zijdelings vandaan: www.zijdelings.eu/procion-mx.html

marion zei

Wat een mooie lappen heb je weer gemaakt. Dat sneeuw verven is ontzettend leuk hè! Iedere keer weer een verrassing wat er uit komt.

marjolijn zei

En wederom geweldige resultaten hoor! Wij eten voorlopig nog even yoghurt in allerlei verschillende smaken.

christina zei

Zo kom je toch van je robijn af.