vrijdag 31 december 2010

De kleuren van de sneeuw


Nee dit keer geen reportage sneeuwverven, ik ben er weer even mee gestopt en geniet van de lappen op andere blogs.

Maar ik verf tegenwoordig wel eens in opdracht en kreeg een vraag of ik ook de kleuren van de sneeuw kon verven voor een winterquilt.
Dat vind ik leuke uitdagingen: Blauwig wit, paarsig wit, grijzig wit.

De snelste methode leek mij heel weinig verf in een potje met ruim soda/zout oplossing zodat de verf ook nog alle ruimte had om geen nadrukkelijke vlekken te maken. En dan een minuutje in de magnetron zodat de warmte en het zout de verf wel door de stof jagen, net lang genoeg voor een kleurzweem.
Hier zie je dat de verf na verwarming, maar nauwelijks gaat dalen, dus na het verwarmen nog maar even flink geschud, en 5 minuutjes laten staan, daarna uitspoelen. Dit zijn de resultaten:



De achterste grote lap is originele witte poplin.
Dan van links naar rechts op een fat-quarter van diezelfde poplin:

Linksboven: 1 druppel azuriet
Linksonder: 3 druppels azuriet.
Midden boven: 1 druppel robijn, 1 druppel turquoise,
Midden onder: 2 druppels robijn, 3 druppels turquoise
Rechtsboven: 1 druppel onyx
Rechtsonder: 3 druppels onyx

Ik vind ze goed geslaagd, ze zijn bijna wit met een kleurzweem. Toch vind ik iets meer tekening leuker dan deze nagenoeg effen kleuren, dus 1 lapje is niet de magnetron in gegaan maar krijgt de tijd om te ´tekenen´ en staat nu keurig 24 uur op de verwarming. Ik weet zeker dat dat de mooiste wordt! Maar ja, niet geschikt voor sneeuw waarschijnlijk ;-).

5 opmerkingen:

Marloes zei

die kleuren kreeg ik per ongeluk door te weinig soda toe te voegen aan een parfaitpot :-( Maar wat een idee om die voor een sneeuwquilt te gaan gebruiken! Er zit in mijn lappen wel meer tekening in, zij het vaag.(Nee, ik denk dat ik ze nog eens verf)

Anoniem zei

Hoi Nienke.Ik heb een poosje geleden ook heel lichte lapjes voor iemand geverft.Met 1% of 2% krijg je ook heel mooie lichte bijna witte lapjes met een zweempje kleur.Ik vond ze heel mooi.Ik heb ze 12 uur in de rijstkoker gedaan.Alleen zou ik het meer lucht dan sneeuw noemen.
Marrie-jette.

marjolijn zei

Wel prachtige lappen hoor. Ik ben benieuwd of de opdrachtgever ze ook mooi vindt.

Suus zei

Erg mooie lappen.

Dea zei

Goed gelukt, zeg! Ze lijken me heel mooi te gebruiken voor sneeuw.