donderdag 9 december 2010

Bargello


Na deze zomer al geverfd te hebben voor een bargello-cursus, was het deze week dan zover dat de stroken weer uit de kast konden. Maar aangezien het veel werk is om te naaien, en ik graag weet waar ik aan toe ben, gisteren maar eens geprobeerd of ik de bargello op papier alvast uit kon tekenen.
Nu ken ik geen van de quiltprogramma´s maar het leek me dat ik met Excel en Photoshop toch ook een heel eind kon komen voor deze techniek.
Allereerst een raster in Excel gemaakt. Het handige daarvan is dat je gelijk kunt uitrekenen hoe groot je quilt wordt.



Deze lijnverdeling als ´screenshot´ met het knipprogramma van Windows uitgeknipt en opgeslagen.

Geopend in photoshop, samen met een afbeelding van de foto. En toen begon het vakjesvullen. Emmertje aanklikken, kleurtje aanwijzen in de foto, en vullen maar.
Het leek wel mini-steck, erg leuk om te doen, eerste poging:



Mmmm, te roze, te nadrukkelijke strips ertussen, te saai. Het boek van Ineke, Bargello Quilts, er nog maar eens op nageslagen. Oh ja, ik kan een gedeelte van de quilt, spiegelen, zodat de richting veranderd.
OK, poging twee:



Veel beter zo! Gelukkig had ik wat extra groenen uitgeprobeerd, die uit de eerste selectie waren gevallen maar nu toch hard nodig waren ;-).



Ik las in een boek van een Amerikaanse quiltster die verslaafd was aan Quiltsoftware. Ze had al duizenden ontwerpen gemaakt, en lang niet allemaal uitgevoerd. Soms was de lol er al af, als ze het eindresultaat al had gezien. Dat kan ik me helemaal voorstellen. Maar ze vond het ontwerpen op zichzelf al helemaal te gek. En aan de andere kant, zo stop je je kostbare energie (en handgeverfde stoffen) alleen in de allerbeste ontwerpen. Als controlfreak kan ik me daar alles bij voorstellen.

4 opmerkingen:

Anoniem zei

Wel heel leuk om zo te spelen met je lapjes!
Marrie-Jette.

Liesbeth Wessels zei

Leuk om met simpele middelen zo te spelen. Zelf heb ik dat met mijn twisted log cabin gedaan ook met excel. Ben benieuwd hoe het proces verder gaat

miekequilt zei

Bargello verdient inderdaad wat voorbereiding.
Nu moeten wij maar weer wachten wat het wordt.
Veel succes ermee!
Mieke

christina zei

je hebt groot gelijk om het zo te doen, want dan weet je ook inderdaad precies hoeveeel stof je nodig hebt. Ter compensatie van de paarse zou je ook nog 1 rijtje geel kunnen doen voor de zachtgroene. Maar het ontwerp vind ik prachtig.