donderdag 16 september 2010

Snelverven of herfstverven

Ok dan, de dagen worden korter en het wordt kouder dus we moeten nu efficiënt met onze verftijd omgaan en het verfbad een beetje helpen want op eigen kracht is het nu te koud in de schuur!

Vandaag heb ik in sneltreinvaart deze lappen geverfd. Even op een rijtje hoe:



1. Doe een lap in een boterhamzakje, hoeft niet Prepared for dyeing te zijn, dat was deze lap ook niet. Soms kan het fijn zijn als er nog wat weerstand is door het appret.

2. Doe ruim soda/zoutoplossing bij het lapje en kneed deze even flink door. Zet dit zakje even in de magnetron (halve of hele minuut) zodat alles flink warm wordt, en kneed nog even door. Zo, lapje is ingeweekt.

3. Zet drie wegwerpbekers klaar met verf. Kies drie tinten die dicht bij elkaar liggen. Hier nam ik 1x 100% turquoise, en 2x een mix van Turquoise met een beetje robijn en een beetje barnsteen. Deze mix verdeelde ik over twee bekertjes. Bij de één voegde ik nog wat citriengeel en bij de ander nog wat onyxzwart. Zo heb je mooi drie tinten die bij elkaar passen.

4. Laat de inhoud van het zakje (opgepropte lapje plus oplossing) in een bakje of potje glijden.

5. Giet de drie bekertjes verf over het bakje uit, begin met de lichtste kleur, eindig met de donkerste kleur. Niet aanduwen of bewegen, deksel erop en...

6. In de rijstkoker plaatsen die op de warmhoudstand staat.

7. Vier uur wachten, uitspoelen, wassen met kleurfixatiemiddel, uitspoelen, centrifugeren en strijken.


En dit is het eindresultaat:


Met dank aan mijn lieve zus die me deze katoen van ver bracht, sjouwend met een grote boodschappentas in de trein.

7 opmerkingen:

Anoniem zei

Hoi Nienke,

Ik dacht al...waar blijft ze toch? Gefeliciteerd met je award, leuk hoor. Wat een prachtige lappen, ga ik ook proberen. Ben een paar weken op vakantie geweest en bij terugkomst nogal wat pc problemen gehad, maar we zijn er weer.

Groet, Ineke

christina zei

Wat zijn het weer prachtige lappen geworden.
Om te verven en het resultaat te zien, vind ik deze methode het allermooiste, ik bedoel die bonte lappen. Maar in de praktijk gebruik ik ze veel minder dan de effen lappen.

marjolijn zei

Wat een prachtige lappen! Daar hoef je eigenlijk niks meer mee. Sandwichen en prachtig doorquilten. Dan heb je al een juweeltje.

Margeeth zei

Mooie lappen heb je gemaakt, zo'n rijstkoker is toch wel een handig ding, zal er naar uitkijken als ik weer eens bij de kringloop kom.

Suus zei

Dat is een hele mooie lap geworden. Mooie kleuren.

Anneke van Diggelen zei

Dat zijn weer mooie lappen prachtige kleuren geworden!!! Na mijn vakantie ga ik het ook eens proberen.

Groetes Anneke

Anoniem zei

Hoi Nienke wat een juweeltjes heb je weer geverft,echt heel gaaf.Ik popel om ook te beginnen maar heb nog geen tijd gehad!....
Groet Marrie-jette.
(ik heb hier nog iets voor je...Het is bijna wit 100 meter lang en net geen 30 cm.breed....)