maandag 16 augustus 2010

Winterprogrammering

OK, de regen komt vanavond met bakken uit de lucht, dus ik maak terugtrekkende bewegingen uit de verfschuur. Een zomer lang heb ik alles geverfd wat ik tegenkwam, en dit najaar wil ik dat gaan gebruiken om te gaan quilten. Voor het gemak zal ik het blog maar niet omdopen, maar van verven zal de komende maanden niet zoveel meer komen ;-).

Van ´t winter ga ik in elk geval verder met mijn Sampler bij Marjon Hoftijzer en in december gaan we nog drie avonden aan de slag om een Bargello te maken van deze stroken.




Klik hier voor het volledige lesprogramma van Marjon Hoftijzer

Marjon is een hele gedegen lerares, en ik vind het heerlijk om na een dag werken, ´s avonds bij haar onder de lamp de naaitechniek onder de knie te krijgen of tips en trucs te leren.

Dit zijn quilts van haar hand, beide heel verschillend, dat is het leuke van Marjon, ze beheerst alle traditionele methodes maar loopt ook voorop als het gaat om art-quilts en het gebruik van bijzondere materialen.













Verder volg ik 1 avond in de maand les bij Colette Berends. Daar wordt alles nog met de hand vastgenaaid op een achtergrond van jute, dus ik ga niet snel! Vorig jaar maakte ik deze vogel in het riet.


En in april ben ik begonnen aan een project waar ik zeker weten het hele komende najaar nog over ga doen, een kleedkamer in de roaring twenties!



Dit is een quilt van Colette, onbereikbaar voor ons, leerlingen, want je hebt bijna schilderstalent nodig voor zo´n weergave maar gelukkig leren we tijdens de lessen veel over kleurgebruik, in combinatie met textuur, reden waarom ik nog een jaar doorga! Schilderen met lapjes noemt ze het, en je werkt gewoon aan je eigen project, ieder in zijn eigen tempo waarbij Colette aanwijzingen geeft. Hier kun je over onze groep van vorig jaar lezen. Ik zal Christina en Marijke erg missen op deze avonden.

Ook wil ik graag een grafische, optical art quilt maken. En ik ga in de Elzas een workshop bij Katie Pasquinie Masopust volgen, waarbij je in 4 dagen in elk geval de basis voor een quiltontwerp maakt (met drie zelfgekozen kleuren, in mijn geval dus deze), dus misschien kom ik daar ook nog wel ver mee deze winter.


En natuurlijk niet te vergeten, de linocursus, ik ben nu bezig met het prieel van Aart uit te snijden.

Iets zegt mij dat dit programma tamelijk vol lijkt, maar wie vind dat nou erg ?

6 opmerkingen:

Suus zei

Zo lekker veel te doen de komende tijd, heerlijk toch. Erg leuke workshops ga je volgen.
Je vogel in het riet vind ik prachtig, en de pootjes van de vogel erg leuk, ze komen zo mooi uit. Tot vanmiddag Nienke. Gr Suze

Anoniem zei

Heerlijk toch...?Om een voorraad te hebben voor de winter.(je lijkt wel een hamster!komt me zo bekent voor...)Ik ben wel benieuwd hoe lang het zal duren voor je toch weer gaat verven.Wedden voor een lap stof dat je midden in de winter lapjes gaat verven?Haha dat win ik met gemak,let maar op!
Gtoet Marrie-Jette.

Nienke zei

Hoorde ik daar iemand over sneeuwverven hahaha.
Je hebt gelijk hoor Marrie-Jette, ik ken mezelf ook, maar voorlopig kan ik er wel even tegenaan ;-)

Nienke zei

@Suus en alsof de programmering nog niet vol genoeg is kregen we vanmiddag het idee om een art-quiltgroep te starten, met als maandelijkse ontmoetingsplek het dorpshuis in Hierden bij Harderwijk. Iemand belangstelling? Je hoeft niet vergevorderd te zijn, wel positief mee willen denken met elkaar en bereid zijn om je kennis te delen. Ach, heerlijk toch, bedankt voor de leuke middag Suus!

christina zei

Jammer voor mij dat Harderwijk niet binnen mijn bereik valt.

Ik had de vogel die je bij colette had gemaakt, nog niet af gezien! Het is echt een plaatje geworden met prachtige details.

En och, en vol programma? Hmmmmm, het houdt je van de straat he!

Anneke van Diggelen zei

Heerlijk toch om weer lekker aan de slag te kunnen gaan, met je eigen stoffen voorraad.
Succes ermee en ik zie het wel langs komen op je blog..

Groetjes Anneke