donderdag 19 augustus 2010

Verven in de Rijstkoker??

Nu de rijstkoker bij een paar winkelketens in de aktie is (Lidl, Blokker) voor zo rond de 17 euro, krijg ik meerdere vragen wat ik dan doe met die rijstkoker.

Nou, verf gedijt gewoon goed bij warmte. Dus een kruik, de zon, of de verwarming is ook een prima alternatief. Maar als die er nu even niet zijn, of je verft in een koude schuur zoals ik, dan is een rijstkoker gewoon heel handig.

Er zit nl. een kook- en een warmhoudstand op. En met die warmhoudstand (dus niet op koken! Dat houden de zakjes nl. maar beperkt vol. Ca. een uur is mij gebleken hihi) blijft het bodempje water (wat je er in doet voor alle zekerheid dat de warmte overal komt), gewoon op 45 graden, ook al laat je het de hele nacht aan staan (maar meestal vind ik een paar uur lang genoeg). Niks afkoelen, niks doorbranden. Goed geisoleerd en dus zuinig in gebruik.

Kijk, ik vul de schaal (los eruit te halen) met een bodem water. De lapjes, de zout/soda-oplossing en de verf doe ik in normale boterhamzakjes, niks bijzonders, met een knoop erin.
Deze zakjes zet ik in de bodem water. En ik ben niet kinderachtig, ik stapel gewoon door. De warmte komt wel omhoog door het bodempje water. Er kunnen wel 15 zakjes/fat-quarters tegelijk in. Dan de warmhoudstand aan, en ik ga 4 uur wat anders doen. Voor de nacht trek ik veiligheidshalve toch de stekker eruit en laat de zakjes in de pan afkoelen. Dat afkoelen is wel belangrijk: De vezel moet zich ook weer sluiten na dat opwarmen en openstellen. En zo de verf absorberen.
De volgende ochtend kun je spoelen en aansluitend strijken.

Het voordeel vind ik dat de verf in 4 uur tijd goed gefixeerd is (zie deze test):

Waarbij de eerste rij het resultaat in de rijstkoker is.

Verder zorgt de warmte ervoor dat de verf gaat wandelen naar de kreukels in de buitenkant. En aangezien dat voor patronen in je lappen zorgt, krijg je iets meer effect in je lappen. Kijk zo ziet het er uit als ik het met rust laat:



Het aluminium stoomgedeelte wat je er ook bij krijgt, kun je mooi bewaren voor sneeuwverven, deze winter hopelijk. (Door de gaten kan de gesmolten sneeuwverfwater weg, anders krijg je lelijke plekken ipv. mooie patronen).

Nogmaals, een rijstkoker is niet persé nodig, minimaal 24 uur laten staan bij kamerthemperatuur is ook goed. Maar in de schuur is het te koud zonder hulp. En ik mag niet meer binnenkomen met mijn lapjes, jullie begrijpen vast wel waarom hahaha.

5 opmerkingen:

Suus zei

Ha fijn dat heb je goed uitgelegd, met foto en al moet mij dat ook zeker lukken.Gr Suze

christina zei

dat heb je weer duidelijk uitgelegd. Zelfs ik begrijp het nu.

Aart zei

Fijne les Nienke, ik vind het flauw dat je niet met je lapjes naar binnen mag. Wat kan daar nou mis mee gaan;-))
http://quiltaart.blogspot.com

HenkN zei

Heb je raad opgevolgd en een rijstkoker aangeschaft, nu nog gaan verven!!
http://quiltaart.blogspot.com

Aart zei

Sorry, ik ben nooit HenkN geweest, maar als het goed gaat staat nu mijn eigen naam boven de reactie.
http://quiltaart.blogspot.com