donderdag 26 augustus 2010

Verven in de magnetron

Marjon Hoftijzer is net als ik dol op experimenteren, en is deze week aan de gang gegaan met katoen verven in de magnetron. Voor wol is dat wel bekend, maar voor katoen had ik het nog niet gezien of zelf uitgeprobeerd.
Maar zij wil graag haar resultaten met ons delen!

Hier een foto van hoe de lapjes de magnetron ingaan, reken 30 sec per lapje op vol vermogen en niet meer dan 4 lapjes tegelijk in de schaal, anderhalve minuut is dan wel genoeg. Teveel stoom ontsnapt door de klemmen die ik altijd gebruik, werkt prima! Soms is het net te heet en smelt er ergens een gaatje in een zakje, rest verf zit dan in de schaal.

Afgelopen week voor een buurtfeestje even in recordtempo tshirts geverfd. Tshirt een uurtje in de soda ash. Daarna in een zakje met 400 ml soda ash en 5 of 10 ml verf. Daarna met zak en al in een glazen schaal, 1.30 min in de magnetron. Daarna alles een uurtje laten staan, uitgespoeld en gewassen. Hier het resultaat.


Had op zolder nog lakenkatoen liggen dat al in de zout/soda geweekt was. Gewoon droog in het zakje gedaan en dan 100 ml soda oplossing erbij gedaan. Werkt prima. Laat het wel een uurtje staan als het warm is!


Dank je wel Marjon! Ik voel me nog wel verplicht op te merken dat er gewaarschuwd wordt voor het binnenkrijgen van verfpoeder ivm. toxische reacties. Je moet daarom eigenlijk alleen verven in een magnetron die je speciaal voor dit doeleinde gebruikt.

Geen opmerkingen: