zondag 1 augustus 2010

Van foto naar linoleumplaat


En verder gaat-ie vandaag met les 2 van de online linocursus van Dijanne Cevaal. De eerste opdracht is een monogram maken maar dat heb ik al eens eerder gedaan in de cursus van Dreamline, dus daar ben ik snel mee klaar ;-), met het denkwerk dan. Het is de letter N in een omgekeerd apestaarttekentje. Ik vind internet zo´n geweldige ontwikkeling en e-mail is een belangrijke bron van kennis en inspiratie voor mij. Daarom deze combinatie en nu, 2 jaar later, is het nog even actueel, zo niet actueler nu ik ook een blog heb. Wacht ik zet hem gelijk in de header van dit blog, kan ik er een beetje aan wennen ;-).

De volgende opdracht gaat over balans en beweging. Zonder alles weg te geven wat in de cursus staat, kan ik denk ik zonder problemen wel een vuistregel aangeven: een diagonale lijn zorgt voor ´movement´ (beweging op een afstand), een gebogen lijn geeft ´motion´ (beweging op de plaats). Tja en het verschil daartussen is mij niet geheel duidelijk maar hier staat een uitleg. Een horizontale lijn zorgt voor ´inertness´, heb ik maar als introvertie, rust vertaald.

Ik ben maar eens aan de slag gegaan met 2 foto´s. 1 van een (dode) boom die ergens op de hei bij Oosterbeek staat en ik afgelopen winter tegenkwam bij een wandeling en 1 van een screensaver die ik dagelijks zie en erg mooi vind.
Originele foto:

Bewerkt in Photoshop (omgezet in zwart/wit, gespiegeld en drempelwaarden aangepast):

Het leuke van spelen met de drempelwaarde (Filter> Aanpassingen> Waarden beperken) is dat je net zo vaak de waarde kunt aanpassen tot je een bruikbaar iets hebt. Hier bijv. de boom met drempelwaarde 2 tot en met 6. Drempelwaarde is het aantal kleurtinten dat gebruikt mogen worden. En aangezien de foto al in zwart/wit is omgezet, worden het vanzelf grijstinten:

Ik heb gekozen voor 4 niveaus. Hoe minder niveaus, hoe minder detail maar ja, ik moet het ook nog uit kunnen snijden ;-).

De andere foto was deze screensaver:


In zwart/wit zie je hier direct een mooie balans ontstaan:



Aan de slag maar, ik zou eigenlijk carbonpapier moeten vinden, dan kun je de afbeelding overtrekken van printpapier op het linoleum. Bij gebrek aan carbonpapier, kun je de achterkant met een zacht potlood vol kleuren, en dan op het linoleum leggen en de lijnen trekken.

8 opmerkingen:

Aart zei

Dank je wel Nienke, ik ben vandaag bezig geweest met het kleine werkje in de nieuwste Patchwork Proffesional, met mijn onlangs in de warmte geverfde stoffen, dankzij jou gaat dit quiltje Movement and motion heette. Nieuwsgierig! Mooie vorm de N in een omgekeerd apestaartjes lus. Jammer genoeg begint mijn naam met een A.
http://quiltaart.blogspot.com

Nienke zei

Ben ik toch heel nieuwsgierig naar je werkje, morgenochtend bij de koffie misschien ;-)?

Unknown zei

Als je nog een paar dagen geduld hebt, heb ik carbonpapier voor je
Marjon

christina zei

Die N is prachtig. Dat vertelan blijft toch vaak moeilijk he, omdat je er een emotie bij moet hebben.
Ik kan nu niet zo snel op de woorden komen die ik zoek, maar een motion is statischer. Bij beweging gaat je oog meer dwalen over het doek. En dat is wat je wilt immers. En je oog gaat van links boven naar rechts onder dus is het helemaal top dat jij je boom gespiegeld hebt.

Nienke zei

@Marjon, oh dat zou fantastisch zijn. Ik mag het laatste velletje van mijn vader ´lenen´ in gezamenlijk gebruik ;-) maar dan is het echt op.

Anoniem zei

Nu ik hem weer zie weet ik weer dar ik de stempel toen ook al zo mooi vond en dat is hij nog steeds!Heb je hem ook echt gebruikt?(ik niet...
Marrie-jette

Nienke zei

@marrie-jette, nee nog niet zo vaak maar het was ook een lomp groot stempel :-) ik heb hem nu 3x3 cm gesneden in lino, even wat verfijnder. Zal vanmiddag eens gaan uitproberen.

Marijke zei

Dat is echt een prachtig logo Nienke en ook helemaal passend bij jou! Je moet hem vaker gaan gebruiken. Gewoon op al je quilts zetten.
Maakt het alleen maar nog mooier!