zaterdag 28 augustus 2010

Staalkaart Geel


Sandra, en eerder al Marrie-jette, vertelde mij over het vullen van vakjes op aquarelpapier met de procionverf. Het effect op aquarelpapier lijkt sterk op het resultaat op stof, en het scheelt natuurlijk erg veel spoelen en strijken als je het eerst uit kunt proberen.

Nu zocht ik een okergele kleur. Tot mijn verdriet kwamen alle pogingen om geel donkerder te maken, al gauw op een olijfgroengele kleur neer, nooit bruingeel. Van Folkje kreeg ik een staaltje mee van de cognackleur die ik zocht, (zie rechts op de foto) en ik aan de slag.

In een plastic bekertje ga je lekker mengen tot je een kleur vind die je lijkt, in mijn geval was dat 10 ml. barnsteen, 10 ml. citrien, 0,5 ml. roze toermalijn en een druppel turquoise. Ja wel bijhouden wat je in het bekertje doet natuurlijk ;-) anders wordt het niks met die stalenkaart.

Vervolgens heb ik een excel-sheet van Sandra (dank!) op aquarelpapier geprint zodat ik mooie voorgedrukte vakjes had. Sandra had me al verteld dat er precies 10 druppels verf een vakje vullen.
Dat gaf de mogelijkheid om met die druppels de verhoudingen te bepalen.
Zo ging ik aan de slag. Op de bovenste rij zie je helemaal rechts 10 druppels geel, en naar links toe zit er steeds meer water in de kleur.
Rij 2 is druppels van de gele mengkleur gemixed met druppels onyx.



Ik was heel tevreden met mijn resultaat maar wilde nog weten of ik het kon oplichten met citrien of verdonkeren met barnsteen. Dat zijn rij 3 en 4 geworden.
Ik vind dat ik een heel eind gekomen ben, ik ga nog een keer aan de slag met iets meer turquoise en in plaats van toermalijn rode jaspis.
Dit is verslavend om te doen, en de nazorg is nihil, heerlijk!

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Handig he?Als je het goed opschrijft heb je er altijd plezier van.Ik ben het soms vergeten en das balen....De kleur voor Folkje is mooi geworden.
Groet marrie-jette.

Sandra zei

Geinig karwei he!