dinsdag 24 augustus 2010

Mooi rood

Ik heb het er al eens eerder over gehad, maar mooi rood verven valt niet mee. Een optie is Rode Jaspis met heel weinig Onyx maar dat vond ik toch niet sprankelend rood genoeg. Vaak is rode lapjes verven een oranjerood of rozerood, maar nooit roodrood, kerstrood zeg maar. Ik ga dan net zo lang mixen en mengen tot ik het voor elkaar krijg. En dit weekend kreeg ik ineens een brainwave, als onyxzwart alleen zwart wordt als je dubbele hoeveelheden gebruikt, zou dat dan voor de moeilijke kleur rood niet ook gelden. En ja hoor, bij 200% van de hoeveelheid kreeg ik diep knalrood!
In het midden zie je een rood vilten lapje liggen wat mijn ijkpunt qua kleur was. En degene die er het dichtste bij komt is 200% van de verfvloeistof die bestaat uit 50% barnsteen plus 50% roze toermalijn. Zijn julie er nog? In receptentaal, voor een fat-quarter heb je 20 ml. roze toermalijn nodig en 20 ml. barnsteen voor een diepe rode kleur. Op deze foto zie je alle varianten die ik gevonden heb (hoeveelheden uitgedrukt in de verhouding van 10 ml voor een halve fat-quarter, dus bij hele fat-quarters, dubbele hoeveelheden gebruiken, maar dit rekent makkelijker ;-):



Overigens heb ik alle restjes uit de zakjes laten lekken boven een droog wit lapje in een jampotje. Niet aangeduwd, gewoon 2 dagen laten staan. Levert dit op, mooi he?

7 opmerkingen:

christina zei

Het is toch wel heel raar dat je barnsteen en roze toermalijn nodig hebt om rood te krijgen, terwijl rode jaspis en robijn rood zijn. Ik had toch zeker een van die beide kleuren erin verwacht.
En wat ik oook niet wist is dat je 200% nodig hebt om zwart te krijgen. Weer wat geleerd.

Nienke zei

Ach wat is raar, als ik door was blijven mengen had ik ongetwijfeld ook een mooie variant met rode jaspis of robijn gevonden maar ik ben dol op roze toermalijn omdat het zo´n krachtige kleur is, het licht de boel op de één of andere manier.

Nienke zei

Kijk bijvoorbeeld maar naar lapje links van viltlap, 10 Rode Jaspis, ik weet zeker als je die verdubbeld dat je ook een mooie dieprode krijgt.

Nienke zei

Da´s eigenlijk nog wel een leuk experiment, die ga ik ook nog even verven, de beautycontest rood wordt vervolgd. Iemand nog een suggestie?

Margeeth zei

Ooit heb ik eens volstrekt per ongeluk bij het opmaken van wat restjes een prachtig dieprood lapje geverfd. Natuurlijk had ik niet opgeschreven wat ik gedaan had (dat heb je met restjes), dus het nooit meer kunnen reproduceren.
Wat een leuk blog heb je trouwens, ik heb het gelijk in mijn reader gezet.

Suus zei

Prachtig van kleur zijn ze.

Nienke zei

@Margeeth, ik heb van Sandra ook haar rode recepten gekregen en zij gebruikt zelfs driedubbele hoeveelheden, dus het is zeer wel mogelijk dat jouw restjes ook aan de ruime kant waren en daarom voor zo mooi dieprood zorgden.
Er zitten weer 8 variaties in de warmhoudpan, morgen de finale ;-)