woensdag 4 augustus 2010

Ingrediënten printpasta

Vandaag ga ik aan de slag om zelf printpasta te maken en daarvoor heb ik me eens even verdiept in het recept van Stoftotverven (klik hier voor een printversie):






Ingrediënten voor 100 gram print- of zeefdrukpasta.

Verdikker - 4 gram.
Heet water - 100 ml.
Ureum - 10 gram.
Metafosfaat - 1 gram.

Of: Natrium alginaat

Natrium Alginaat - 3,5 gram.
Heet water - 100 ml.
Ureum - 10 gram.
Metafosfaat - 1 gram.

Of: Soltose C-5*

Soltose C-5* - 6 gram.
Koud water - 100 ml.
Ureum - 10 gram.
Metafosfaat - 1 gram.

__________________________________________________

Uitleg van de ingrediënten (met hulp van Lia van STV):


Deze drie basispasta´s zijn allemaal gelijkwaardig in gebruik en verwerking. Het verschil tussen de drie is eigenlijk alleen de gebruikte verdikker. De eerste is een verdikker die in omloop is van Dreamline oorspronkelijk, de samenstelling is niet exact bekend, STV verkoopt de restant-voorrad nog uit, (momenteel 2e zakje voor de halve prijs). De tweede verdikker is Natrium Alginaat. Natrium Alginaat wordt gewonnen uit de bruine zeealg. De derde verdikker, Soltose, heeft als basis zetmelen. Het verschil is daarom dat N.A. een nare geur heeft, en Soltose ruikt niet. Daarbij is nummer drie, de Soltose langer houdbaar door de toevoeging van een conseveringmiddel.

In het recept zit alleen het verschil van warm water bij de N.A., en koud water bij de Soltose, en iets verschil in grammen.
In de verwerking zijn ze gelijk aan elkaar.

Dan de hulpmiddelen Ureum en Metafosfaat. Ureum is een vochtvasthoudend middel. Het voorkomt dat de verfpasta te snel opdroogt, tijdens je printproces (bijv al in het zeefraam of op je stempel!). Metafosfaat is een waterverzachter of ontharder. De pasta wordt hierdoor zachter en kan beter uitvloeien, zonder negatief effect op het verfproces. Alle hulpmiddelen zijn te vinden onder ´Verf hulpmiddelen´op de site van STV
__________________________________________________

Dan nog Het aanmaken van de basispasta.

Los de Ureum en het Metafosfaat op in het water.
Onder voordurend roeren langzaam de Verdikker of de Natrium Alginaat of de Soltose C-5* toevoegen. Regelmatig blijven roeren. De basis print- of zeefdrukpasta is nu klaar.
Laat dit minimaal 1 uur, liefst een nacht staan.

__________________________________________________


Kleurpasta

Voeg voor een kleurpasta op 100 gram, 2 gram Procion-verfpoeder toe. Goed vermengen. Aanbrengen op de stof. Laat de opgebrachte kleurpasta 24 uur intrekken. Daarna fixeren met een heet stoomstrijkijzer. Het werk daarna goed wassen.

Bij het aanbrengen van een kleur dient de stof voorbewerkt te zijn met Soda Ash. Als de stof niet voorbewerkt is, kan ook op 100 gram pasta 5 gram Soda Ash toegevoegd worden. LET OP. De kleurpasta dient dan binnen 3 uur verwerkt te worden.

__________________________________________________

Ontkleuringspasta

Voeg voor een ontkleuringspasta dezelfde hoeveelheid Etspoeder/bleekpoeder toe als de Verdikker of de Natrium Alginaat of de Soltose C-5* toe. Goed vermengen. Aanbrengen op de stof.

Laat de ontkleuringpasta 24 uur intrekken. Bij deze ontkleuringspasta ziet u niets op de stof, ook niet als deze droog is. Het ontkleuren gebeurd door hitte. Met een heet strijkijzer de stof strijken.

Met intensief strijken verdwijnt de kleur helemaal. Met minder intensief strijken kunt u ook gedeeltelijk de kleur weg halen. Na het ontkleuren met het strijken de stof wassen.
_________________________________________________

Vandaag las ik in Quilting Arts Magazine dat je ook verf en discharge in 1 pasta kunt mengen voor nog meer bijzondere resultaten. De discharge eet de kleur op de stof weg en deze wordt ingevuld met de verf in dezelfde pasta..., dat ga ik natuurlijk uitproberen!!

4 opmerkingen:

Aart zei

Succes Nienke, Ik ben benieuwd naar het resultaat. Dat item in quilting arts magazine heb ik ook gelezen. Het trok mijn aandacht ook al, maar ik heb maar 24 uur in één dag!!
http://quiltaart.blogspot.com

Nienke zei

Ach, ik heb uren bijgekocht ;-). Nee hoor, ik heb mazzel dat ik alles kan laten liggen in een grote schuur en het nu vakantietijd is!

Suus zei

Ik ben erg blij met jullie uitleg over de verschillend verdikkers, het is me nu duidelijker.

christina zei

wat een duidelijk verhaal. Zodra ik een nieuwe printer heb ga ik het allemaal printen om te bewaren. Anders moet ik iedere keer naar jouw blog en ik ben daar al zo vaak.
ik heb alleen nog maar plaatjes gekken in het tijdschrift maar het lezen komt vanzelf.