donderdag 5 augustus 2010

Eindelijk... quilten

Ik ben zo enthousiast over stofverven en stofbedrukken, dat ik wel eens uit het oog verlies waar ik het allemaal voor doe: quilten! Nou is de zomer ook erg geschikt om te verven maar de naaimachine moet wel geolied blijven dus die gisteravond er maar eens bijgepakt. Na wat knippen en schuiven, had ik deze collage gemaakt van mijn lino-stofjes.





Afgelopen jaar heb ik de cursus Machinaal Quilten bij Marjon Hoftijzer gedaan, erg leuk, erg leerzaam maar nu moet ik natuurlijk meters maken in het echie. Wel spannend, maar het grote voordeel van die linoplaten is dat de lijntjes al zo´n beetje voorgestempeld zijn, echt ideaal voor beginners zoals ik. Dit is de achterkant:

Nadat ik alles gequilt had vond ik de balletdanseres er nog steeds niet genoeg uitspringen. In mijn enorme verzameldrift had ik al eens potjes met glitterverf gekocht van Stewart Gill. De glitter zit in een soort transparante pasta, die verdwijnt in de stof. Na goed strijken zitten de glitters een soort van vast (maar ik ga het niet wassen om dat uit te proberen). Ik vind het een erg leuk effect. Nou nog wachten op de verjaardag van oudste voor ik het kan geven. Gelukkig kijkt ze niet op dit soort ´übersaaie´ blogs over ´dingetjes naaien´ ;-).

5 opmerkingen:

Aart zei

Je mag je als machine quilter natuurlijk beginner noemen, maar dat heb je goed gedaan. De ballerina lijkt ook echt een pirouette te draaien. En die verf van Steward Gill is perfekt, ik heb het gebruikt in mijn quilt Midnight Flowers, daarin heb ik met deze verf letters gestempeld en die met de heatgun gedroogd. Je ziet dan de verf opdrogen en effect geven.
http://quiltaart.blogspot.com

Nienke zei

@Aart, ben blij dat je het opmerkt ;-), de opdracht was nl. geef met lijnen beweging aan, waarbij bochten voor ´motion´ stonden, diagonaal voor ´movement´ en horizontaal voor ´inertness´.

Suus zei

Hij is prachtig Nienke,je ziet zelfs de transparantie van de ballet jurk. En de glitterverf die is leuk zeg, ik heb wel verf van hun met glitters maar dit is ook erg mooi.Weer wat nieuws geleerd.

Nienke zei

@Suus, dit is type Galactica, erg leuk omdat de basis het transparant is, de glitters zijn in 30 kleuren geloof ik te krijgen.

christina zei

Het quilten is helemaal top omdat je het hebt laten doorlopen over de lijnen van het stof heen. Daarmee creeer je een geheel. Anders blijven het losse vlakken. Het is heel logisch dat je gebruik maakt van de lijnen van het printen. Dat maakt het nog mooier.
En die verf: Dat maakt het echt af. Nu maar hopen dat je dochter net zo trots op je zal zijn als ik nu ben.
Als je er weer eentje af hebt, wordt het echt tijd om dat op te sturen voor een wedstrijd.