vrijdag 20 augustus 2010

Bloglovin en Ipad

Vandaag wil ik twee handige dingen met jullie delen. Het één (Bloglovin) volg ik al een jaar, het andere (Ipad) heb ik deze week aangeschaft.

Bloglovin
Bloglovin (www.bloglovin.com) is een verzamelpagina voor alle nieuwe blogposts van een lijst die ik vooraf heb ingegeven. Is dat een beetje te volgen omschrijving? Het ziet er zo uit:



Je kunt vrij eenvoudig een lijst aanmaken van blogs die je graag wilt volgen, en vervolgens kun je (na inloggen op je eigen pagina) een overzicht krijgen van de nieuwste blogs. En terwijl je aan het lezen slaat, vult Bloglovin telkens aan als er nieuwe posts zijn van je lijst. Echt zo handig.

En kom je er een dagje niet aan toe, dan slaat hij het voor je op, tot je weer inlogt. Als je de blogpost gelezen hebt, wordt-ie grijs en verdwijnt-ie naar beneden. Wat gekleurd is moet je dus nog lezen. Jullie begrijpen dat ik op basis van foto voorselecteer, want 200 blogposts (van de afgelopen week), ga ik echt niet allemaal lezen.

Hij showt de eerste foto van een blog, dus beste bloggers onder mijn lezers, nog een tip als je graag gelezen wil worden, neem dan een leuke eerste foto, bijv. van het eindresultaat. Je bent geneigd om die als laatste te tonen maar in dergelijke overzichten kun je het beter andersom doen!

Ipad


Dan mijn andere nieuwigheid waar ik nog veel op moet ontdekken maar wat ik nu al een wereldding vind: de Ipad.
De Ipad is geen laptop, het is een mediadrager, maar een superdunne. Je kunt er op internetten, muziek luisteren, films kijken, uitzendinggemist kijken (archief van 8 dagen, nog niet alles), boeken lezen en natuurlijk blogs lezen. Mijn favoriete bezigheid als ik niet zelf zit te verven of quilten!!

Kijk, zo ziet mijn eigen blog eruit op de Ipad:



Je kunt eenvoudig uitzoomen door met je vingers een spreidbeweging op het scherm te maken.



En als je een reactie wilt typen, krijg je een opplop toetsenbord op je scherm:



Dit is echt het ideale apparaat voor op de bank. Het maakt gebruik van Wifi, dus je draadloze netwerk thuis zorgt voor de internetverbinding. Je kunt overal naar toe surfen, boeken lezen, kranten lezen, de tv-gids heb je bij de hand, de telefoongids.
Want dit apparaat springt met een druk op de knop aan en ook weer uit als je dat wilt. Niks lange opstart/afsluittijden.

En je kunt de pagina´s die je vaak bekijkt, gewoon open laten staan in een soort plaatjesgalerij. Duur? Nog wel, 500 euro voor het goedkoopste apparaat. Maar dit is zo veel makkelijker in gebruik dat ik het heel, heel vaak zal gebruiken!

7 opmerkingen:

Suus zei

Oh dat is een leuke gadget. Maar ik vraag me dan toch af of een laptop niet gewoon makkelijker is? Die heb ik ook gewoon op schoot staan. En groter om te lezen?

Nienke zei

@Suus, het zal per persoon verschillen, ben altijd een laptopfan geweest, werk er al 13 jaar op (5 opvolgende verschillende) maar dit is een geheel andere ervaring, met ook een ander doel (vooral consumptie). Er echt op werken is niet de bedoeling, en ook niet goed te doen. Maar vergroten is nog nooit zo makkelijk geweest, want niet alleen de foto maar het geheel wordt traploos vergroot. Dus voor mensen met slecht zicht, echt een uitkomst!! Je hoeft alleen maar een spreidbeweging met je vingers op het scherm te maken en het gebeurt onder je vingers.

Marijke zei

Dit is echt iets voor jou. Met dit kadootje zul je heel vaak spelen.
Veel plezier ermee!

Shirley zei

Hai Nienke, sinds 2 dagen heb ik een iPhone3G, en vind dat al een uitvinding voor op de bank even snel een mail of een blog lezen, maar zo klein beeldschermpje. En nu lees ik jouw iPad ervaring en weet nu waar ik voor ga sparen. 2 Vragen: wordt-ie erg warm (op zich niet erg voor de koude wintermaanden op de bank) en 2) gaat de accu lang mee of sluit je hem steeds aan op het lichtnet?

Nienke zei

@Shirley's, batterij gaat 10 uur mee, en het apparaat wordt niet heet. Eind van het jaar schijnt er een iPad van 7 inch scherm te komen, dat is A5 zeg maar, kun je altijd nog kijken wat je doet! Deze is 9,5 inch. Over een half jaar zijn er ook meer applicaties ontwikkeld moet je maar denken, nu is bijv. Het aantal beschikbare ebooks nog heel beperkt (maar 3 quiltboeken bijv. Veel te weinig natuurlijk :-) gretig als we zijn.

Anoniem zei

Hoi nienke ,ziet er indrukwekkend uit maar je snapt vast wel dat het mijn ding nooit gaat worden....(wie weet??)Zou je me aub.de code van de bloglovin kunnen mailen?Ik kom er nietmeer in.
Marrie-Jette.

Anoniem zei

Hoi Nienke hier nog even een berichtje.ik vond een lapje van jou,je weet wel dat lapje wat je bewerkt hebt met de bleek en de ets.Zal ik het opsturen of bewaar ik het tot we elkaar weer zien.
Groet marrie-jette.