zaterdag 3 juli 2010

Zijde verven


Op de weversmarkt in Hoorn, kocht ik bij STV op de stand, deze zijde veters. Zijde kun je verven met procion verf, als je geen soda maar azijn toevoegt. Ik ga altijd heel rigoreus te werk, ik leng de verf gewoon aan met azijn. Gegarandeerd succes.
Nu wilde ik deze veters verven om er een ketting van te maken en tegelijkertijd verfde ik nog een zijden chiffon sjaaltje mee, omdat ik ook van vilten houd en deze zijden sjaaltjes ideaal zijn om te vilten.


Allereerst spreidt je een stuk magnetron folie uit. Ik had helaas een rol met gaatjes gekocht, (grrr, waarom zetten ze dat niet op de verpakking...). Maar het bestaat dus ook zonder gaatjes. Op het folie, leg je de (nat en uitgewrongen) zijden veters en sjaal).



Een hoog bakje (linksboven) vul je met witte azijn. Rechts zie je een handige spons-afwasborstel, de spons kan eruit, superhandig, af en toe verkrijgbaar bij Lidl of Action. In het bakje met azijn doe je 0,5 ml verf, deze dep je met de spons helemaal links, dan doe je 1 ml. verf in het bakje erbij, weer dep je een stukje. En zo ga je steeds verder tot je op de helft bent, dan voeg je onyx toe in stappen van 1 ml.
Op het laatst heb je echt een donkere kleur en ongeveer 10 ml. verf in het bakje gedruppeld. Dat is ruim voldoende want zijde verft al als het er maar naast gelegen heeft (spreekwoordelijk dan).



Vouw de folie dicht, ook de beide zijkanten naar binnen vouwen en dan als een slak oprollen en in een magnetron bestendig bakje leggen. Deze 30 seconden op vol vermogen in de magnetron plaatsen. Je kunt daarna bij zijde direct uitspoelen, er is bijna geen verfrest, kijk maar!

Volgens mij is dit geen officiële verfmethode maar hij bevalt me al jaren prima ;-).
Met wol doe ik trouwens precies hetzelfde (verf aanmaken met azijn, opbrengen met spons, in de magnetron, af laten koelen en uitspoelen).
Oh ja, ik heb lege ruimtes tussen de geverfde gedeeltes, dat was nu een bewuste keuze maar als je dat niet wilt, moet je bij het opbrengen van de verf niet alleen de bovenkant deppen maar ook even de onderkant en flink aandrukken, dat de verf echt overal geweest is.)

2 opmerkingen:

Conny zei


Een heel late reactie, Nienke. Bij toeval kom ik op je blog terecht. Ik vind het geweldig en ga dat zeker uitproberen!

Conny

Anoniem zei

ha Nienke,

Dit is precies wat ik zocht en heb meteen de verf besteld bij STV. Ik heb nog nooit zijde geverfd, maar kon geen geschikte kleur pongézijde vinden. Ik ben bezig met het maken van mijn trouwjurk, die ik ga nunovilten (wol op zijde). Ben benieuwd naar het resultaat van het verven, kan niet wachten! groet, Inge
www.studionamenia.blogspot.nl