vrijdag 9 juli 2010

Tencel verven

´TENCEL® is gemaakt van puur natuurlijke houtcellulose, en combineert de meest gewilde en belangrijke eigenschappen van vele natuurlijke en synthetische vezels; TENCEL® is zo zacht als zijde, zo sterk als polyester, zo makkelijk te verzorgen als acryl, zo koel en plezierig als linnen, zo warm als wol, en veel beter vochtabsorberend dan katoen.´

Afijn na deze grandioze introductie van de fabrikant, wilde ik dat natuurlijk wel eens uitproberen, het lag bij STV op de plank.


25 gram geeft 120 meter, dat is veel, gewone breikatoen, naalden 3 geeft 150/160 meter voor 50 gram. Het is dus een slagje dunner, en dat maakt het heel geschikt voor kantshawls breien of haken. Het verven ging heel soepel. Het is inderdaad zeer vochtabsorberend dus het zoog de verfvloeistof zo op. Dit in tegenstelling tot de chenille garens die ik gelijktijdig verfde en nu nog staan te absorberen want nog steeds witte plekken ;-). De Chenille moet duidelijk eerst goed voorweken. Voor deze Tencel is dat niet nodig. Eerst heb ik het een half uurtje in een badje met soda-ash/zoutoplossing gedaan en daar strepen van azuriet en onyx over getrokken, na een half uur in een zakje gedaan, goed doorgekneed en een dag laten staan. Na het uitspoelen toch nog lichte plekken, opnieuw 24 uur in een nieuw soda/zoutbadje met een scheutje 100% turquoise. Uitspoelen en centrifugeren heb ik in een pantykousnetje gedaan anders raakt de streng misschien in de knoop. Het resultaat is een glanzend garen, diep van kleur, stevige ´bite´, voelt als zijde maar strak getwijnd lijkt het wel, kortom, erg mooi! Ik ga er eens mee aan de slag!


Geen opmerkingen: