zaterdag 31 juli 2010

Spoelen van zelfgeverfde lappen

Ik krijg geregeld de vraag hoe ik mijn zelfgeverfde lappen uitspoel. Veel mensen durven de lapjes niet bij elkaar te doen en zijn dus uren bezig met ´spoelen per lapje´. OK, niet nodig, hier is mijn methode.

Let op, hele lichte kleuren en citriengeel doe ik altijd apart, omdat ze gauw ´aanverven´, dwz. kleur overnemen van een naastliggend, nog niet volledig uitgespoeld lapje.

Onthou: KOUD - HEET (met zEEp) - KOUD.




- Vul een emmer met het heetste water uit de kraan, en een paar druppels kleurfixatie (wat eigenlijk een industrieel wasmiddel is dus niet zozeer fixeert als wel resten verfmoleculen aan zich bind om af te voeren).

- Knip de knoop van je (boterham) zakje, knijp de restinhoud van je zakje bovende afvoer uit. Zakje kan in de vuilniszak, het lapje koud spoelen onder kraan zodat het ergste eraf is.

- Daarna in de emmer met heet water laten zakken.

- Zo werk je van licht naar donker. Laat de lapjes lekker in ruim water terecht komen en dus niet tegen elkaar aan ´bloeden´ en probeer het water in beweging te houden.

- Als je alle zakjes van een tint grofweg goed hebt uitgespoeld in je emmer of spoelbak en in de emmer met heet water  hebt overgeheveld, roer je nog evenetjes door de emmer met heet water of (als je speciale handschoenen aan hebt) beweeg je de lapjes met je handen.





- Dan nog een laatste keer de lappen spoelen onder de koude kraan.
- Lappen uitwringen en in de centrifuge. Voila, het uitgecentrifugeerde water is schoon, kijk maar in het opvangbakje.





- Daarna strijk ik de lappen direct droog met het strijkijzer op z´n heetst. Ik strijk op een witte lap, kan ik gelijk checken of ze niet meer afgeven. Gaat prima zo, en je bergt ze zo in de kast.



Zo heb je maar beperkt spoel water nodig voor een hele serie lapjes en ze geven echt niet op elkaar af, als er maar voldoende ruim water is en je het water in beweging houdt. De laatste ronde spoelen kan overigens ook in de wasmachine, maar sla het hete bad niet over!

1 opmerking:

christina zei

wat een prachtige kleuren zijn het geworden.

Misschien moet ik die kleurfixatie ook maar kopen. Ik denk er nog ff over na.