dinsdag 27 juli 2010

Linoprinten met discharge

Na een rondje printen met printverf , leek het me ook wel erg leuk om met de discharge pasta aan de slag te gaan.







Nou ja pasta, het lijkt meer behangerslijm, en het is nog best lastig om een goede laag erop te krijgen, het is al gauw opgedroogd of te dun aangebracht.

Maar laat ik even uitleggen hoe het werkt, want niet iedereen kent het. Je kunt het onder andere hier kopen. Het ziet er dus uit als behangerslijm, je brengt het met een sponsroller aan op de linosnede, en bedrukt de stof dan met deze ´bleekpasta´. Je ziet daar niks van, het is weliswaar ´nat´ maar het droogt al snel op en dan denk je, OK, was dit het dan.



Maar dan komt het grote wonder. Want als het helemaal droog is, zet je de hete, superhete, strijkbout erop. Dan verschijnen de eerste patroontjes al. En als het je nog niet gebleekt genoeg is, even een natte lap erop, en stomen maar.



Als je gaat stomen, gaat de discharge trouwens wel een beetje uitlopen, vandaar dat ik het altijd eerst even zonder stoom probeer voor een scherpe tekening. Langdurig de strijkbout op de print houden, tot er echt niks meer bleekt, dan de lappen goed uitspoelen, en even met wasverzachter wassen. Want anders heb je kans dat de bleekpasta uiteindelijk je doek aantast!

Hier de eindresultaten:



Op de bruine heb ik te weinig bleekpasta gebruikt, moet er nog even mee leren omgaan. Wel erg mooi dat er groen onder het bruin vandaan komt. Het is telkens verrassend, hoewel ik hier een stalenkaart heb geplaatst van welke kleur omhoog komt bij welke STV procion-verf.

Oh ja, niet vergeten goed te ventileren, stomende bleekpasta is niet goed voor je longen! En erna wassen is ook geen overbodige luxe om van je lapje te blijven houden ;-).

8 opmerkingen:

Nienke zei

Hier twee webwinkels waar je (soft)linoleum kunt bestellen:

www.schleiper.com (zoek in Kunstambachten > Gravure en Kunstdruk > Linodruk > Linoleum
Deze is goedkoop maar de verzendkosten zijn 13 euro.

Of www.dekwast.nl (zoek in rubriek bovenaan, Lino druktechniek) Hier zijn de verzendkosten 6,50 euro.

Aart zei

Nienke, jij laat er ook geen gras over groeien. Leuke lappen zijn het geworden. Dank je wel voor de webwinkels waar ze (soft) linoleum verkopen. Ik ben ooit met trapsuutjes verf bezig geweest en toen maakten we zelf stempels met een zacht materiaal wat met houtlijm op blokjes werd gelijmd. Misschien ook een idee. Veel succes en plezier. http://quiltaart.blogspot.com

Suus zei

Wow mooie lappen zeg. En bedankt voor je fijne uitleg. Leuk om ook een keer te proberen. Ik heb van stoftotverven ets poeder in huis maar nog niet gebruikt. Eh de bekende drempel hè. Moet dat toch eens gaan doen.

Anoniem zei

Het is gewoon te leuk voor woorden!
Marrie-jette.

Nienke zei

@Suus, ja ik zie daar ook nog tegenop. Maar aangezien er dan ureum bij gaat om het vochtig te houden, heb je waarschijnlijk wel meer kans op succes dan bij deze kant en klare, snel drogende pasta. Ik ga er later deze week toch nog eens mee aan de gang, heb ook alles in huis ervoor.

Anoniem zei

Als je met de heatgun er over gaat vind ik het minder stinken.
Ineke.

Anoniem zei

Lino's inverven gaat ook uitstekend met schuimkwasten en als je verf dik genoeg is, met de harde linorollers
groetjes
Marjon

christina zei

Aangezien ik verslaafd ben aan mooie batikjes is dit wel de meest goedkope alternatief. En je maakt het ontwerp ook nog eens zelf. Je resultaten zijn weer prachtig nienke.