zondag 25 juli 2010

Kleurencirkel

Net terug van vakantie, moest ik vandaag natuurlijk hoognodig iets op de naaimachine naaien, en gelukkig lagen daar nog de 84 lapjes van het kleurenwiel op me te wachten. Zuinig als ik ben op deze serie (die bedoeld is voor een workshop bij Katie Pasquinie Masopust in september), heb ik van alle lapjes een strook van 3 cm afgesneden.


Deze naaide ik in de juiste volgorde aan elkaar en toen in punten. Was even vergeten hoe moeilijk het ook weer was om in het midden scherpe hoeken te krijgen maar afijn, maar niet te gedetailleerd naar kijken. Het ging me erom dat ik een kleurenwiel heb voor aan de muur die ik vooral technisch goed kan gebruiken. Bijv. om tegenoverliggende kleuren snel op te kunnen zoeken, of tinten van een kleur.

Van de restjes maakte ik een kleurenwiel spiekbriefje, altijd handig bij het recept:

Verfvriendin Marrie-Jette is ook aan de slag gegaan met de kleuren van het kleurenwiel en maakte een organische vorm, klik hier, ik vind het echt prachtig. Ik ben behoorlijk gestructureerd en vind het heel lastig om in een vrije vorm te werken. Marrie-Jette is misschien wel mijn absolute tegenpool. En juist daarom vind ik het ook zo leuk om te kijken wat zij er van maakt!!



Als ik serieus volgens recept een serie verf, maak ik direct iets van de hele serie, want zodra je met zo´n serie aan het werk gaat, vind je het nooit weer bij elkaar. Daarom heb ik al een leuke streepjesquilt van de 38 heldere kleuren:


En een twisted logcabin-quilt van de warme kleuren, vond ik trouwens ook erg leuk om te doen!


En natuurlijk plak ik ook direct staaltjes in het stalenboek, want je vind het echt nooit meer terug anders!

6 opmerkingen:

Marijke zei

Wat een fantastisch kleurenwiel, ik wou dat ik maar een beetje zo gestructureerd was als jij.

Ik vind die van Mariƫtte trouwens ook helemaal super!

Aart zei

Mooi kleurenwiel en andere projecten.
http://quiltaart.blogspot.com

christina zei

Gisteren had ik het al zo vaak gezien, omdat ik steeds via jous blog bij de verffilmpjes moest. Ik wilde ze downloaden......

Heb jij dat echt gisteren allemaal genaaid? Meidmeid, wat een tomeloze energie.

Ook dat lapje met die vierkantjes is voor jou handig aangezien jij helemaal het verfvirus hebt. Jouw blog heeft duidelijk de juiste naam.

Suus zei

Zo dat is een behoorlijke productie. Mooi geworden je werken.

Nienke zei

@allen, ik heb alleen de bovenste kleurencirkel gisteren gemaakt hoor... ik ben wel snel maar geen superwoman ;-) de rest is al van eerdere datum en als voorbeeld bijgevoegd!

Anoniem zei

Het is een mooie kleurencirkel geworden nienke!Ik denk nu ook te weten wat ik met de mijne niet goed gdaan heb...Ik had net als jij van licht naar donker moeten werken in plaats van..Maar dat leek me mooier.Geeft niks daar leerd een mens van,toch?
Marrie-jette.