dinsdag 13 juli 2010

Kleurencirkel verven - het eindresultaat

Enkele weken geleden nam ik me voor om de kleurencirkel uit het boek van Katie Pasquinie Masopust te gaan verven omdat ik in september een workshop van haar ga volgen. Het was even puzzelen maar het eindresultaat is een kleurencirkel waar ik heel blij van wordt. Dit weekend verzuchtte iemand tegen mij, ik vind het heel leuk dat verven maar er komt nooit uit wat je wilt. Ja, dat kan ik dus nu niet meer eens zijn met die persoon! Maar de sleutel is wel AFMETEN. Alles in de juiste verhoudingen bij elkaar doen en vooral de verfvloeistof. Dan is het zeker wel mogelijk om dicht bij de gewenste kleur te komen. Mijn eerder gemaakte stalenboeken helpen me daarbij ook enorm. En ik relateer alles aan hele of halve fat-quarters, dat rekent ook makkelijker.

OK hier komt het origineel van Katie:



En hier mijn eigen geverfde cirkel:



Wie deze verfoefening voor zichzelf wil uitproberen, klik hier voor de exacte verhoudingen.

Alles is gebaseerd op halve fat-quarters, en 30 ml. soda-ash/zout oplossing per lapje in een zakje. En de gebruikte verf(basis)kleuren zijn Procion verven van STV. Ik heb de kleuren Barnsteen, Roze Toermalijn, Turquoise, Rode Jaspis, gele Citrien en Onyx gebruikt om al deze kleuren te mengen. Ik heb telkens 40 ml. aangemaakt (terwijl je per serie maar 31 ml. nodig hebt) maar mengen in grotere hoeveelheden is makkelijker want afgerond en de kans op fouten is kleiner. Dit heb je nodig:

Verfkleur In totaal nodig:

Barnsteen 130 ml
Citrien 57 ml
Roze Toermalijn 110 ml
Turquoise 148 ml
Rode Jaspis 40 ml
Zwarte Onyx 150 ml

NB. En van 10 gram verf maak je 100 ml. verfvloeistof.
Ik zal eens aan Lia vragen of ze geen Kleurencirkel-verfpakket kan maken voor de liefhebber.

6 opmerkingen:

Anneke van Diggelen zei

Je kleurencirkel ziet er gaaf uit!!! Goed gelukt.
Ik hou me zeker aanbevolen als er een verfpakket samengesteld kan worden. Het lijk heel leuk om het ook uit te proberen.

Groetjes Anneke

Anoniem zei

Ik vind je cirkel prachtig!Zelf ben ik hem nu aan het verwerken.Heel gaaf maar ik mis een blauw en ik denk dat ik jou tourmalijn en turq.nog ga verven die mis ik echt.Morgen zal ik er een foto van plaatsen.
Marrie-Jette.
(psst..Lia doet het misschien wel als je het lief vraagt de eerste klant heeft ze dan al.Ze verkoopt toch proefpakketjes daar zitten aale kleurtjes in.)

Nienke zei

Sorry meiden, ik was nog aan het knoeien met het uploaden van het PDF document met de juiste mengverhoudingen, nu staat de goede onder de link!

Marijke zei

Ik vind de kleurencirkel echt super gelukt!
Ik ga zeker ook een poging doen.
Dankjewel voor al je probeersels waar iedereeen van mag profiteren!

chrisitna zei

Haha, als ik jouw tweede foto zie, dan zie ik het helemaal voor me hoe je zo'n foto maakt. Wankel bovenop de tafel, want het moet echt recht van boven. Of was je toch zo snugger om het eerst allemaal op de grond te leggen?
Het resultaat is in ieder geval super.

Nienke zei

Ik heb zo´n fototoestel waarvan je het kijkvenster uit kan klappen dus dan kun je het boven je hoofd houden, ideaal! Maar m´n armen waren maar net lang genoeg... dus een beetje tobben was het wel ;-)