zaterdag 3 juli 2010

Ketting van zijde I

Op de kunstmarkt in Slochteren had ik een hele mooie geknoopte ketting gezien van zijden snoeren. Ik wist niet hoeveel snoeren ik nodig zou hebben, dus verfde ik twee pakjes zijde snoeren. Ik had uiteindelijk voor deze ketting maar 1 pakje nodig. Eerst maar eens begonnen om de knoop die er van de fabriek al in zit, af te knippen (volgende keer zou ik die vooraf loshalen, het is nu niet bruikbaar omdat onder de knoop geen verf gekomen is.). Vervolgens de (12) draden in kleinere stukken geknipt, door ze telkens dubbel te slaan. De uiteindelijke stukken zijn zo´n 10 cm.
Deze knoop je aan elkaar met een platte knoop! Dus neem uiteinde 1 en uiteinde 2, knoop deze aan elkaar. En aan het andere uiteinde van nummer 2 knoop je weer uiteinde nummer 3. En aan de andere uiteinde van nummer 3 knoop je weer nummer 4, enzovoort. Aan beide kanten 3 cm uit overhouden, zodat je middenstuk 4 cm is.
11 knopen op een rij vormen een streng. Maak zo 8 strengen.






Voor de afwerking, neem je de 8 strengen aan het uiteinde vast, wikkel 2,5 cm vanaf het eind, wat naaigaren en knoop dit vast. Sla het pakket uiteinde-draadjes om een pen of haaknaald heen, en bind het geheel met een overgebleven stukje zijde draad vast. Je kunt alle uiteinden laten zitten, die vallen in het geheel niet op. Met het naaigaren naai je tot slot een slotje aan.



En zo ziet het er om de hals uit:


PS. dit is dus 1 pakje. Ik heb nog een pakje gelijktijdig geverfd, daarover in het volgende blog meer.

2 opmerkingen:

christina zei

wow. dat jij dan ook weer precies uitvogeld hoe je het behaalde resultaat moet krijgen he?! Ik zou er bijna jaloers op worden. Gelukkig zijn we vriendinnetjes dus mag ik meegenieten en wordt dus niet jaloers.

Anneke van Diggelen zei

Wat een leuke aparte ketting, dat gaat jou ook heel goed af zeg!!!
Een genot om het allemaal te volgen.

Groetjes Anneke