zaterdag 3 juli 2010

Gifgroen...?

Volgende week krijg ik les in de beginselen van het zeefdrukken. Nou ja, ik heb wel iets van ervaring maar niet voldoende om me er in ´thuis´ te voelen. Ter voorbereiding moest ik een grote lap van 2 bij 2.40 meter in een heldere, lichte kleur verven. Ik wilde liever geen egale kleur maar iets gemeleerds. Maar niet te heftig want dan heeft de zeefdruk moeite om er bovenuit te komen. Ik begon dus maar eens met gele citrien in een emmer water/soda/zout. Dit een nachtje laten staan, de lap er zo goed als mogelijk was, uitgetild en een beetje turquoise in het verfbad gedaan. Daarna de hele lap weer terug. Gisteravond uitgespoeld, gestreken en om na te drogen op het wasrek gehangen.


Toen ik vanochtend de schuur binnenkwam, had ik een zonnebril nodig... (geloof me, de foto is veel rustiger dan in het echt)


Op zichzelf wel een mooie lichte kleur maar voor een jasje misschien iets te gifgroen (het was bijna fluoriscerend) en bovendien had ik witte vlekken, dat vond ik nog het meest vervelend. Nou is dat bijna niet te voorkomen als je zo´n grote lap in een emmer verft, dus toch maar de wasmachine erbij gehaald. Hier zout en soda en 50 ml. turquoise in gedaan om de lege plekken egaal te vullen. Ik hoopte maar dat niet de hele tekening zou verdwijnen, citriengeel is tenslotte wel heel licht.
Maar gelukkig verfde de turquoise maar licht aan en net genoeg om de witte plekken te vullen. Resultaat is een mooie gemeleerde zeegroene lap. Ik verheug me nu nog meer op de zeefdrukles!




In het restant verfbad liet ik een t-shirt een nacht staan, ik kan echt niks weggooien...

Geen opmerkingen: