dinsdag 20 juli 2010

Count your blessings

Ja nou word ik nog prekerig ook vanaf mijn vakantie adres. Ik had weer een dag met een gouden randje zoals quiltvriendin Anne-Marie dat altijd noemt, een antiek/rommelmarkt enkele dorpen verder op, en zwerven door een stadje met 4 breiwinkels en 1 quiltwinkel...


Op de brocante-markt vond ik bij een lieve franse vrouw een stapeltje boeken over motieven met een geschiedenis. Leuk ter inspiratie van het lino-snijden. Bij de gevonden schatten ook een verroest deurschild om te kunnen roestverven en 2 mooie stempels. Een boek geeft allemaal stencils op dik karton. Je kunt de bladzijde eruit scheuren, het blad in een badje lijnolie met terpentine leggen (50/50) en daarna mooi uitsnijden. Daarna houdbaar voor textile-printing... dat gaan we checken.

Maar het allerblijste was ik met een breitijdschrift uit december 1939. Een jaar ouder dan het huis waar we zijn gaan wonen. Mijn oma (waar ik de grondbeginselen van breien van leerde) was toen een jonge vrouw en vond het ongetwijfeld net zo'n mooi blad als ik nu. Opgetogen bladerde ik deze aanwinst door. De gehaakte stropdas was nog hilarisch, het kittige truitje van de voorkant alleszins de moeite van het breien waard nu kopmouwtjes weer in de mode zijn. Maar sokken breien voor onze jongens aan het front werd al iets grimmiger, en toen mijn oog viel op deze enigszins bizarre advertentie: ' een handige opbergtas voor... gasmaskers' , werd ik een beetje stil. 'Tevens handig voor breinaalden'.



Ik realiseer me weer eens te meer dat ik in een gezegende tijd leef. Ik kan maken wat ik wil. Er is geen noodzaak om te breien vanwege gebrek aan andere spullen of geld, er is geen angst voor oorlog. Ik zit hier gewoon onder de franse zon te genieten van een stapel 2 eurospullen en te bedenken wat ik in alle vrijheid zal gaan maken als ik weer thuis ben. Soms is het goed om daar bij stil te staan.

7 opmerkingen:

Aart zei

Leuk die 'schatten' die je opgegraven hebt, op een buitenlandse markt kom je nog eens wat tegen! Veel plezier ermee!

lia zei

Hoi Nienke.
Volgens mij kan jou vakantie niet meer stuk.
Wat een inspiratie heb je daar opgedoken, gewoon een feestje. En die tas,....komt me heel bekent voor.
Geniet ervan meis.

Groetjes Lia

christina zei

Zolang je maar beseft hoe rijk wij zijn, dan zit het wel goed met jou. Maar dat wist ik al wel. Een beetje relativeren is nooit weg.

Anoniem zei

Wat een bekende tas. Wij noemden het vroeger de breitas. Als je ergens naar toe ging kon je je breiwerk erin meenemen.
Groet, Ineke

Suus zei

Dat zijn inderdaad nog eens schatten, ik kan me voorstellen dat je er erg blij mee bent. Veel plezier. Gr Suze

Anoniem zei

Het lijkt wel of je zit te popelen om naar huis te gaan en aan de slag. Ik ken dat gevoel.
Op internet kun je trouwens ook tattoo's vinden die mooi zijn om een stempel van te maken.
Groet, Ineke

Nienke zei

@ineke, wat een goed idee! Ik ga nog eens googlen op tattoo´s dank voor de tip!