zaterdag 31 juli 2010

Bargello strepen


Voor de bargello heb ik gisteren de definitieve kleuren geverfd, en vandaag gespoeld en gestreken. Ik wilde graag de serie kleuren in licht, middel en donker hebben, dus heb ik vooraf de stof al in stroken van 6 cm. gescheurd (om zeker te zijn dat ik 5 cm overhoudt, scheuren is toch een beetje eng). Voor een strook van 6 cm stofbreedte 150 cm, heb je ongeveer 6,6666 ml. verf nodig op volle sterkte (want 1/3 van een fat-quarter kwamen we na wat puzzelen op uit). Ik nummerde alle stroken van 1 tot 13 met de letter A, B en C erachter voor de gradaties. B staat voor de reguliere kleur, de A-serie is 50% van de verf, en de C-serie is de donkere serie, waar 10% onyx aan toegevoegd is.

Vervolgens vulde ik mijn boterhamzakjes met 30 ml. zout/soda-ash oplossing en de benodigd verf (klik hier voor het volledige recept) . Een deel liet ik vannacht in de rijstkoker staan, een ander deel ging vandaag nog een paar uur in de rijstkoker. Het is misschien niet nodig, maar ik heb de indruk dat de verf door de rijstkoker lekker aan de wandel gaat en daardoor krijg je van die leuke vouwpatroontjes op de vouwen waar de verf naar toe gewandeld is. Na het spoelen en strijken, is dit mijn eindresultaat:



Ik ben er erg blij mee! Het is een aardig puzzelwerkje om de kleurrecepten goed uit te zoeken, ook wel spannend, maar des te leuker als het goed uitpakt! Soms heb je maar 0,1 ml. verf nodig, dat is 1 grote (of 2 kleine) druppels... echt weinig. En toch heeft het lapje een kleur! Het groen is in het echt meer okergeel. Het is Barnsteen met heel weinig turquoise en heel weinig toermalijn (op 20 ml: 19 ml. barnsteen, 0,5 ml. turquoise en 0,5 ml rose toermalijn).

Toen ik klaar was, was net de post geweest en bracht het Bargello boek van Ineke. Heel erg bedankt, Ineke!

Echt super, dit is helemaal iets voor mij. Lekker systematisch rijtjes maken en dan maar schuiven. Ik wil gelijk wel beginnen maar deze stofjes moeten in de kast blijven tot de cursus bij Marjon Hoftijzer begint. Maar misschien verf ik binnenkort een andere serie om zelf al eens aan de slag te gaan.

Ik heb nog nooit zoveel geleerd in één zomer, heerlijk!

4 opmerkingen:

chrisinta zei

Je houdt ons wel nieuwsgierig op deze manier. Moeten we nog een hele tijd wachten op de verwerking van die prachtige kleuren.

Aart zei

Dat is inderdaad een mooi boek, kun je van alles uit halen. Ik heb het geduld wel, dat heb je bij mij ook nog weleens nodig. Trouwens wat een schitterende kleuren.
http://quiltaart.blogspot.com

Anoniem zei

zeer mooie kleuren !!

gr
Marcel
http://www.goedhuysverf.nl

marjolijn zei

Kwijl, kwijl, wat een prachtige kleuren. En het is inderdaad een leuk boek, staat hier ook in de kast. Bereid je voor op heel veel naaiwerk. Dat valt mij dus wel vies tegen. Ik heb iedere baan met een donkere afgewisseld. Wordt heel mooi, maar ik vind het een pokkenklus. Hij ligt dus nog steeds als ufo op de stoel. Moet ik toch ook weer eens oppakken. Werkt dan wel inspirerend hoor jouw log! Dankjewel.
gr. Marjolijn