woensdag 28 juli 2010

Bargello Kleurkeuze vervolg


















OK, erg leuk al die reacties en advies van jullie, ik leer er van. Had geen okergeel in de dozen zitten, ja hoe is het mogelijk, dus gisteravond eerst snel 13 kleurstalen geverfd. (Werd inderdaad hysterisch snel, want ik had per ongeluk de kookstand van de rijstkoker aangezet, na een uur smolt het eerste boterhamzakje en toen ik daar achter kwam direct alles uitgespoeld. Wonder boven wonder, alle kleuren goed diep en op tijd gered maar weinig tekening door een uur koken ;-).

Dit is de kleur okergeel (97,5% barnsteen, 2,5% turquoise, of voor een fat-quarter, 19,5 ml. barnsteen, 0,5 ml. turquoise). Erg mooie kleur, in het midden bovenaan. Naar links verdund, naar rechts dieper gemaakt met onyx. Naar onderen toe, steeds verder gemengd met roze toermalijn (in stappen van 20%). Mooie kleuren he? Ben echt superblij met deze kleurserie, of ik ze nu ga gebruiken of niet.

OK, dan nu de mogelijke opties die door mijn hoofd schoten, en op speciaal verzoek op groot formaat ;-), klik op de foto!



Ben benieuwd wat jullie het beste pad vinden om af te wandelen. Want zo voelt deze zoektocht echt!!

6 opmerkingen:

Marijke zei

O, dit vind ik wel een supermooie combi!

christina zei

De meest rechtse, want ik vind ik de anderen teveel rood zitten. Je hebt vast nog wel ergens mijn lijste liggen met hoeveel kleur ten opzichte van elkaar in een quilt verwerkt moeten worden om een mooi evenwicht te krijgen.
Daarnaast moet je er goed aan denken niet alleen ik de kleuren maar ook in de gradaties af te kunnen wisselen.

Nienke zei

@Christina, de rechtse is ook mijn favoriet, hoewel ik nog twijfel over de olijfgroene, nummer 3. Hier nog even het lijstje waar Christina over sprak, onderlinge kleurverhoudingen die voor een optimaal resultaat in een quilt zorgen:
rood 6
paars 9
blauw 8
groen 6
geel 3
oranje 4
Ik heb het boek van Joen Wolfram besteld en zal tzt. nog weer een blog wijden aan kleurgebruik.

Aart zei

Goedemorgen, Nienke, ik had vanmorgen al je bericht bekeken en de foto vergroot. Maar nu heb ik er even over na kunnen denken, mijn keuze zou uiterst rechts zijn,( niet politiek!), maar de 3e van links heeft ook mijn voorkeur. Voor een Bargello heb je namelijk veel kleurnuances nodig van verschillende kleuren. Fijn dat je heb boek van Joen Wolfrom hebt besteld, daar kun je veel uithalen. Succes vandaag.
http://quiltaart.blogspot.com

Anoniem zei

Ik zou in de rechtse serie de wat groenig lijkende door oker vervangen, denk dat dat mooier is.Let wel op dat het geheel nu niet te donker wordt, maar in het echt zal dat wel meevallen denk ik.
De derde serie van recht moet nog wat bij, misschien wat lichtere okers. Dan kun je met een 100% oker tegen de paarse eindigen, dat zijn complementaire kleuren en past gewoon wel. Een harde afscheiding is niet erg, kan ook functioneel zijn. Schuif om te kijken er dan maar de paarse weer tegenaan.
Groetjes Marjon

Nienke zei

@Marjon, van de oranje okerkleur op de 3e foto van rechts ken ik het recept niet, is een krijgertje maar je hebt wel gelijk, ik puzzel nog even door, erg bedankt voor je online hulp en advies.